Dag 9, 10, 11

12 mei 2016 - Postel, België

Afstanden: 25/21/24 km.
Plaatsen: Den Bosch, Vught, Oisterwijk, Vessem, Postel(B!)

10 mei.
Na het ontbijt met Oscar foto's gemaakt voor het huis van Oscar, voeten ingesmeerd met Gehwol en de tube op het bankje laten liggen. Oscar: als hij er nog lag toen je thuis kwam: maak er maar een andere pelgrim blij mee of gebruik het zelf. Ik heb nieuwe gekocht in Vught.
Na een lang stuk zonder bankjes door het bos na Vught wilde ik toch wel even zitten. Een schakelkast van een pomp met wat gemaaid gras ervoor was een acceptabele plek. Na enige tijd komt de bewoner van het huis aan de overzijde van de straat een praatje maken. Wat ik aan het doen ben enzo bla bla bla. Of ik nog wat nodig had. Water bijvullen in elk geval. Even later komt hij terug het mijn gevulde flessen en een koele appel. Kijk, dat zijn de leuke dingen.
Of die twee fietsers die me inhalen, stoppen, wachten en een praatje beginnen: de man was Santiagofietser.
Vannacht overnacht op een camping, voor het eerst echt gekookt.

11 mei.
Vandaag liepen in een stevig tempo twee dames achterop. Even samen opgelopen, daarna liepen ze door. Even later zitten ze aan een luxe picknicktafel zoals je ze alleen in Brabant ziet. Overdekt én met windscherm. Wil je koffie? Lekker. Rugtas open voor de mok, koekje erbij en nog heerlijk een kwartiertje gezeten.
Mooie route door het stroomgebied van de Grote een Kleine Beerse. 'De Beerse mag weer de ruimte hebben' Goed voor het landschap én voor alles wat vliegen en steken kan. Als mijn been al dunner was geworden wisten de muggen daar wel wat op.
In Spoordonk, toch geen gehucht, is geen winkel. Ook geen station trouwens, niet eens een spoor.
In Middelbeers gelukkig wel. Maar geen bankje. Wel een grote zwerfkeien voor de Rabobank. En een vossenjagende schoolklas. Nee, deze pelgrim is geen verklede leerkracht.
In Vessem op de Pelgrimshoeve goed ontvangen door de dames vrijwilligers. Ik was de enige slaper. Wel kwamen 's avonds broeder Fons, Jan die de Camino deel Norte gaat lopen en een echtpaar waarvan de man later gaat fietsen. Gezellige avond.

12 mei
Na het ontbijt kwamen broeder Fons, Jan (del Norte) en twee startende fietsers. Tijd voor de wegzending. Dit is een klein ritueel in de kapel. Br. Fonds leest een paar mooie teksten voor en iedereen die gaat wordt genoemd en krijgt het licht mee. En een stempel in de pelgrimspas. Mooi ritueel.
Daarna afscheid en op weg. Het eerste stuk had ik nog een deel Kleine Beerse door hoog gras, daarna door de Brabantse Kempen en een stukje België. Ja ik ben helemaal naar België gelopen!
Nu zit ik in de abdij van Postel. Naar het avondgebed geweest en samen gegeten met een schoolklas uit Rotterdam op filosofie-tweedaagse. Gastenpater Benny heeft ze op het hart gedrukt vanavond stil te zijn op de gang, want pelgrims gaan vroeg slapen.

1. Elza:
    12 mei 2016
    Wat leuk om je verhaal over Vessem te lezen. Ik was daar vorig jaar met een driedaagse wandeling: 'de spirituele driehoek' van de Wandelmaat. 'k Heb toen ook in Postel geslapen. Mooi ook om te lezen over broeder Fons en de mooie foto's met hem, die je bij je blog zet. Ik heb hem daar ook ontmoet op de Pelgrimshoeve in Vessem. 'k Ben heel benieuwd naar het vervolg van je tocht. Fijn om te lezen. Geniet van de wandeling....en alles wat je tegenkomt.
  2. Maria Snippe:
    12 mei 2016
    Mooie verhalen Geert!! Je hebt een flink tempo.
    In 1992 liepen wij in 14 (!) etappes (GR paden, langs de kust) naar Belgie.
  3. Jan:
    12 mei 2016
    Hoop dat het been goed is gekomen.
    Succes!
  4. Ans Hermelink:
    12 mei 2016
    Geert, ik vertrek maandag vanuit Lissabon. Hoop dat ik ook zulke fijne mensen tegenkom!
  5. Elisabeth:
    Ha Geert,
    Goed hoor al in België en bijna la douce France, ach dan moet je nog wel wat kilometers door Frankrijk, maar blijf je verbazen, verwonderen en genieten en vergeet ook niet naar je lijf te luisteren! Bon Chemin
  6. Piet Bakker:
    13 mei 2016
    Het gaat goed Geert, gezellige ontmoetingen, veel toeschouwers onderweg. goed idee omdat melkquotum af te schaffen. Er komen enkele frisse dagen aan, in elke hap lucht wat meer zuurstof.

Groet van Ina en mij.
  7. Corrie:
    13 mei 2016
    Hallo Geert, vandaag je verslag gelezen vanaf dag een tot nu. Geweldig om te lezen. veel plezier nog op je camino en geniet van alles wat er oo je pad komt.
  8. Ron Vink:
    13 mei 2016
    Nederland zit er op. Dat is het begin. Gelukkig wordt het wat koeler echter slecht weer zit je ook niet op te wachten natuurlijk.
    Succes in België en erg vermakelijk je verhalen over al die dagen.

Groet Ron
  9. Gerdie:
    13 mei 2016
    wat leuk je reis verhalen te lezen, ga zo door! groet van mij
  10. Anneke:
    hoi Geert,

geweldig mooi je verhaal.................en je bent in België!
    In Otterlo valt nu regen
    ook in mei, ja ook in mei
    maar wij kunnen er wel tegen
    t is goed voor bos en hei

groet
    Anneke
  11. Hans en Anneke:
    Hoi Geert.
    Dinsdag beginnen we aan de Via de la Plata (op de fiets uiteraard) Denken rond 10 juni aan te komen in SdC. Zien elkaar op de Praza do Obradoiro, tenminste als je wat doorloopt. En je weet, de laatste die aankomt geeft een rondje. Buen Camino.
  12. Geert:
    14 mei 2016
    Hans en Anneke, prima, afgesproken. Wachten jullie in Santiago op mij?
  13. Ane Mulder:
    17 mei 2016
    Hee Geert, Lees je verhalen. Je begint echt wel van onderop zeg! Helemaal per voet naar Compostela. Waauw zeg. Houd je haaks.
  14. Heleen:
    17 mei 2016
    Ha Geert,

Wat ontzettend leuk om te lezen; net of we zo een beetje kunnen meelopen! Groetjes, Heleen