Dag 103/2

12 augustus 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

Plaatsen: Monto del Gozo, Santiago
Afstand: 5 km

Vrijdag 12 augustus
Vandaag is de grote dag, hoewel volgens het cliché de weg belangrijker is, is de aankomst toch ook heel wat.
We beginnen als groep. Om zes uur gaan we met 11 mensen op weg. Het is maar 5 km van Monte del Gozo naar de kathedraal van Santiago. Omdat de achterhoede (mijn 'subgroep') foto's wil maken bij de gemeentegrens van Santiago, bij het volledig beschreven/bestickerde bord terwijl de jonkies het bord waarschijnlijk niet eens gezien hebben, valt de groep in twee delen uiteen. Een stuk verder zit de voorhoede te ontbijten. Niet iedereen van mijn 'subgroep' heeft zin om hierbij aan te sluiten. Zo kan het gebeuren dat Marie-Noëlle en ik met z'n tweeën om 07:15 bij de kathedraal aankomen. De emoties komen los. Na 2623 km lopen is het toch wel wat. Tranen. Het telefoontje naar Marja duurt maar kort want praten lukt bijna niet.
Hans is er om me te verwelkomen. Hij heeft een 'oorkonde' mee met felicitaties van bekenden. Bedankt iedereen. Even later volgt de rest van de groep. Er wordt uitgebreid gefeliciteerd en gefotografeerd. Er ligt nog een dag voor ons. Wat doe je nou op zo'n dag.
Allereerst naar het Pelgrimskantoor voor de formaliteiten. Registratie, afstempelen van de drie (!) credentials. In ontvangst nemen van het 'Compostela'. Ik krijg (tegen geringe vergoeding) ook een afstandscertificaat met begin- en einddatum en -plaats en afgelegde kilometers.
Daarna ontbijten. Het valt niet mee om voor inmiddels 12 mensen plaats te vinden in een bar die al open is, maar het lukt.
Daarna hebben we nog een probleempje op te lossen. Fruzsina, Andrea, Emilio en ik hebben nog geen slaapplaats voor vannacht. Gisteren heb ik alle albergues gebeld, als is vol. Emilio gaat op onderzoek uit, ik ga naar de Huiskamer van de Lage Landen, de ontvangstruimte voor Nederlandse pelgrims. Ik wil daar sowieso heen om wat informatie over Fisterra en Muxia, wat te praten in mijn eigen taal en ik zal dan gelijk vragen of ze daar een oplossing weten. Al snel komt er een appje van Emilio: 2 hotelkamers voor 2 personen voor € 20 pp. Vreugde.
Dan naar de kathedraal voor mis van 12:00 uur. Mijn rugzak geef ik in bewaring bij het pelgrimskantoor voor € 2 want die mag niet mee de kathedraal in.
De pergrimsmis is in het Spaans, maar ik hoor nog wel dat gemeld wordt dat er Hollandse pelgrims vertrokken uit Saint-Jean-Pied-de-Port genoemd worden. De Spaanse horizon houdt daar kennelijk op.
Na de mis haal ik mijn rugzak op en breng deze naar het hotel. Ik maak het brood klaar wat ik onderweg gekocht heb en loop via een supermarkt voor fruit en vruchtensap naar het centrum terug een doe nog wat andere inkopen.
De groep is inmiddels uiteengevallen, want een ieder wil zijn of haar ding doen. Ik kom Andrea tegen. Samen lopen we wat winkeltjes in een uit een om vijf uur zit ik in de kapel van het pelgrimskantoor voor de Taizéviering. Het is een mooie ingetogen viering. Je vraagt je af waarom er maar 10 mensen zijn, waarvan vier van de 'subgroep'.
Daarna naar de kathedraal, om zes uur zitten voor de mis van halfacht waarin de botafumeiro, het grote wierookvat, geslingerd wordt. Naar verluidt om de geur van de pelgrims, die lang onderweg geweest zijn, te verdrijven. Ik moet zeggen, met z'n zessen in een bank voor vier en ruim 24 uur zweet onder de oksels kan ik tijdens het schrijven van dit stuk bijna niet wachten tot het zover is.
...
De mis is achter de rug, botafumeiro heeft geslingerd. Bij het uitgaan van de kathedraal wordt ik nog begroed door Alfred en Meike. Zij zijn op de tandem al eerder aangekomen en gaan morgen naar huis.
Een aantal mensen had een gelegenheid om eten uitgezocht. Het bleek niet veel meer te zijn dan een drinklokaal met snacks. Leuk voor een aperitief, maar een aantal wil toch wat anders, nu we in Santiago zijn. Zo zitten Emilio, Marie-Noëlle, Fruzsina en ik even later op een terras van overheerlijke Spaanse tapas te genieten.

1. Pauline:
    14 augustus 2016
    je bent er. Vol emotie. Na al die lange kilometers en zo veel meegemaakt. Ups en downs.

Kan me voorstellen dat je neit eens meer kon praten.....

fijne avond en straks heerlijk slapen
  2. Humphrey:
    14 augustus 2016
    Mooi Geert! Gefeliciteerd, ik hoop dat je hebt gevonden waar je naar op zoek bent geweest! In ieder geval genoeg tijd gehad om erover na te denken....
  3. Henny:
    14 augustus 2016
    CHAPEAU, fijn om te lezen dat je er bent in goede gezondheid.
    . Wat een belevenis, om nooit te vergeten! Nogmaals chapeau en blijf genieten!
  4. Hinke van Breeden:
    Geert,
    Dank je wel voor je verhaal over de aankomst, ik begrijp je emotie heel goed. Het doel is bereikt en daar horen zeker tranen van emotie en dankbaarheid bij. Ga nu in alle rust het laatste stukje doen en neem tijd om te genieten. Ik heb genoten van je reisverhalen, jammer dat dit nu ook voorbij is. Ik hoop je gauw weer in Alkmaar te zien. lieve groeten, Hinke
  5. Ad van Spreeuwel:
    14 augustus 2016
    Geert. proficiat met de geslaagde tocht. Mogen vele herinneringen
    je heel lang met vreugdevol verblijden. Ook nu zijn mijn aantekeningen
    van onze tocht in 83,door jou lopen van de pelgrimsweg, weer opnieuw
    door bebladerd en gelezen. Vreugdevolle herinneringen.
    Een welkom thuis toegewenst Ad van Spreeuwel
  6. Bernadet:
    14 augustus 2016
    Ha Geert, ik kan mij je tranen voorstellen, na zo een lange tijd onderweg te zijn en dan daar op het plein te staan. Vond het bijzonder om al die tijd je verslagen te lezen, bracht mij vaak terug naar mijn fietstocht. Erg mooi! Geniet nog van er nog komt!! Voor de laatste dagen nog een buen camino!!
  7. Ans Hermelink:
    14 augustus 2016
    Gefeliciteerd! Iets om op terug te kijken.
  8. Elisabeth:
    Ha pelgrim,
    Mooi dat jij dat ook had... de weg is het doel, maar Santiago na zoveel kilometers bereiken, hoorde daar voor mij ook wel bij hoor. Ik heb dan ook "het certificaat" met 2400km erop! Fijne dagen en ervaringen wens ik je nog! Vaya con dios..
  9. Ron Vink:
    Top prestatie Geert.
    Eerst op de fiets en nu lopend.

De details hoor ik wel op het werk.

Groet Ron
  10. Piet Rosenhart:
    14 augustus 2016
    Dag Geert, van harte gefeliciteerd met het volbrengen van jouw camino! Geniet van het moment....
  11. Ans Zonneveld:
    14 augustus 2016
    Klaar..... ik weet nog dat wij elkaar in Alkmaar spraken...Zoveel km terug en nu, heb je ze in je benen en hele lijf, van harte gefeliciteerd en geniet ervan!
    Grote buiging en respect voor al je km, groetzzzz Ans.
  12. Jan van Mierlo:
    15 augustus 2016
    Van harte gefeliciteerd. Ik heb genoten van de verhalen
  13. Henk ursem:
    15 augustus 2016
    Hallo Geert, van harte gefeliciteerd, wat heb ik genoten van je verslag, nu nog naar Finistere dat is echt het einde van deze ontdekking,s tocht, wat lekker dat je dit heb gehaald zonder grote
    problemen met je lichaam, wat ben je sterk!!!! groet, Henk
  14. Maria Snippe:
    15 augustus 2016
    Gefeliciteerd met het bereiken van je doel, na zoveel inspanningen. Ik hoop dat deze tocht je brengt wat je hoopte.
  15. Arnold:
    15 augustus 2016
    Gefeliciteerd met het behalen van deze prestatie Geert!

Top!!

Groeten Arnold
  16. Nel:
    Goedemorgen Geert,
    Proficiat! je bent er en daar horen emoties bij. Toen ik het las kreeg ik ook de tranen in mijn ogen. Wij wensen je een behouden terug reis!
    Lieve groet van nel en Evert.
  17. Patricia Lazeroms:
    15 augustus 2016
    Hoi Geert, nog van harte gefeliciteerd met het bereiken van Santiago!! Realiseer je hetgeen je hebt gedaan en hebt bereikt?? Voor mij was en is het soms nog heel onwerkelijk. Iedereen blijft je maar ophemelen terwijl het voor mij op dat moment niet eens zo bijzonder voelde. Maar dat is het wel hoor! Ik hoop dat je ook nog zo geniet van de laatste dagen naar Fisterre en Muxia. Ik heb genoten van je reisverslagen terwijl ik zelf ook onderweg was naar Santiago. Sommige verslagen heel herkenbaar terwijl er ook verschillen zijn in ervaringen en belevingen. Zo blijkt maar weer dat iedereen zijn eigen Camino loopt! Ik zelf ben nu 2 weken thuis en heb nog steeds " opstartproblemen". Kan mijn draai nog niet vinden. Ben wat rusteloos.
    Ineens lijken sommige dingen niet meer belangrijk. Geert, doe het rustig aan, in je eigen tempo. Ik ga binnenkort nog een weekje " uitlopen" in Frankrijk! Groet, Patricia
  18. Harrie rutten:
    Beste Geert, Diep respect voor deze prachtige prestatie, tot gauw, Harrie
  19. Eveline:
    15 augustus 2016
    Gefeliciteerd geert met het behalen van deze tocht! Wat een impact zal dat hebben. Daar horen de emoties ook gewoon bij.Wat fijn, dat je onderweg ook wat maatjes hebt getroffen. Heel bijzondere tocht en ik las al je berichten met plezier