Dag 104, 105, 106

15 augustus 2016 - Fisterra, Spanje

Plaatsen: Santiago, Negreira, Olveiroa, Fisterra
Afstanden: 21/33/32+3 km

Zaterdag 13 augustus
We vertrekken met z'n vieren om halfacht vanaf het hotel richting centrum. Na een ontbijt nemen we afscheid van Emilio. Voor hem zit het erop. Jammer, maar er zit ergens een eind aan de camino. Hij wil nog eens een paar dagen Amsterdam zien, gratis onderdak op korte afstand is beschikbaar.
Andrea gaat met de bus naar Fisterra. Ik zal met Fruzsina gaan lopen, in drie of vier dagen. Ik wil daarna nog doorlopen naar Muxia.
We lopen en deel van de route door de rook van de bosbranden.
Als we onderweg zijn zien we een aantal mensen van het jonge deel van 'de groep'. Sari loopt niet mee, maar Anne en beide Amerikaanse broers lopen naar Fisterra. Ook zien we Louis Li uit Hong Kong. Louis, Fruzsina en ik landen in dezelfde albergue. Bij het avondeten (uit de supermarkt) maken we plannen. We willen wel tot Fisterra bij elkaar blijven om samen de zonsondergang te zien. I.v.m. reeds geboekt tickets zullen we in die dagen naar Fisterra lopen, de twee komende dagen zijn dan 30-plussers.
Ik heb nog geen vliegticket, ik wil last minut boeken, want een week van te voren betaal je de hoofdprijs. Ik bekijk de beschikbare vluchten. Er gaat maar drie keer in de week een rechtstreekse vlucht. Op donderdag 18 augustus zijn nog maar 4 stoelen beschikbaar, de prijs zal niet zakken. Op dinsdag 16 augustus is de last minut prijs aanzienlijk lager. Zaterdag 20 ligt buiten de horizon; wachten wordt te duur door verblijfskosten. Maandag laat naar bed i.v.m. de zonsondergang (is hier aanzienlijk later dan in Nederland) plus afscheidborrel? En daarna weer een 30-plusser? Ik bel naar Marja en neem een beslissing:
Ik ga niet naar Muxia en boek de vlucht van dinsdag.

Zondag 14 augustus
Eigenlijk een gewone wandeldag. Ik loop met Fruzsina; Louis heeft een aanzienlijk hoger tempo. Het is warm in Galicia, weer staat nauwelijks wind. Dat laatste is dan wel weer goed voor de blussing van de bosbranden.
's Avonds eet ik met Boudewijn, en Nederlander de de Camino Primitivo gelopen heeft en op weg is naar Muxia.

Maandag 15 augustus
De dag begint het mist, geen goed voorteken voor een mooie zonsondergang. Het lopen gaat me zwaar, zowel in de benen als in het hoofd. Het is de laatste dag, ik ben blij dat ik de beslissing genomen heb niet naar Muxia te lopen, ik zou het niet mee kunnen opbrengen.
We hebben een goede lunch in een seafoodrestaurant. Louis is een beetje beteuterd als ik hem vertel dat brasem een zoetertervis is. Fruzsina is niet lekker, het eind-van-de-caminogevoel zit in haar maag. Ze eet alleen een stuk Santiagotaart.
In Fisterra checken we in in de Hongaarse Albergue. Na het douchen gaan we nog een keer echt Spaanse eten, de namen van de gerechten heb ik niet bij de hand. Para los todos (of zoiets), vier porties en samen delen. Daarna lopen we de laatste 3 km naar de faro (vuurtoren), het einde van de Camino. De zon is niet te zien, jammer. We willen allemaal alleen zijn en zoeken een rots op om stil te zijn.
Het is voorbij, morgen vlieg ik naar huis. De rest van mijn leven gaat beginnen.

1. Olga Leertouwer:
    16 augustus 2016
    Goede terugreis en welkom thuis in Nederland.
  2. Attje:
    16 augustus 2016
    Beste Geert ik neem petje voor je af. Wat de reis. Ik heb genoten van je verhen. Een goede teruvreis en welkom thuis.
  3. Yvonne:
    Hallo Geert,

Dank je voor het mee mogen genieten met je wandeltocht, ik heb ervan meegenoten! Wens je een goede thuisreis en een fijn rest van je leven toe, hoop dat je je draai weer vindt en deze ervaringen ook weer een mooie plek in je leven en herinneringen mogen krijgen.

Hartelijke groet, Yvonne
  4. Elly van Zutphen - van der Grift:
    16 augustus 2016
    Heel veel respect! Wat zal het moeilijk zijn om de draad van het "gewone" leven weer op te pakken.
    Ook ik bedank je voor de mooie, indrukwekkende verhalen.
  5. Annelies:
    19 augustus 2016
    Beste Geert,
    Hartelijk gefeliciteerd met je geweldige prestatie en veel dank voor je prachtige verslagen. Ik geloof erin dat elke pelgrimsreis zijn vruchten afwerpt voor de hele wereld. Hopelijk ben je lichamelijk en geestelijk goed geland in Nederland. Veel zegen voor de rest van je leven, dat de beste wijn nu gedronken gaat worden!
    Alle goeds voor jou en je familie van
    Annelies