Dag 15, 16, 17

18 mei 2016 - Namur, België

Afstanden: 19/26/29 km
Plaatsen: Diest, Neerlinter, Enines, Namen.

Maandag 16 mei
Na het familieontbijt ben ik door Tom en Marja naar Diest gebracht, het punt waar ik zaterdag gestopt was.
Na het afscheid (nu als alles goed gaat voor 3 maanden) aan de dagafstand begonnen. Het was weer een mooie route langs veel boomgaarden. Helaas zijn de meeste fruitbomen hier al uitgebloeid. Toch een graadje warmer dan in de Betuwe. Ik had de keuze uit twee campings: paalkamperen met alleen een kraantje aan een recreatieplas of een 'echte' camping. Omdat de toch wel frisse wind pal over het meer waaide en omdat het paalkampeerterrein verder van de route lag, heb ik toch maar gekozen voor de camping. Ik snijd nu ook een bocht van de route af, waardoor ik echter wel Zoutleeuw mis, naar verluidt een plaatsje met mooie gebouwen.
Hoewel op tweede Pinksterdag de meeste winkels gesloten zijn, kon ik bij en Turkse supermarkt toch nog een stronk broccoli scoren.
Op de camping staan nog meer trekkers, waaronder een paar fietspelgrims. Nog wat ervaringen uitgewisseld, maar het is te koud om lang buiten te blijven zitten.

Dinsdag 17 mei.
Wat was het vannacht koud. En dat werkte dat op mijn blaas. Op het laatst kon ik het toiletgebouw blindelings vinden.
Ik heb wel een probleem. Ik heb nog geen contact weten te krijgen met mijn logeeradres voor de komende nacht. (De Belgische variant van pelgrims voor pelgrims.) Voicemail ingesproken, maar nog geen antwoord. Mobiel nummer in het boekje klopt niet, cijfer teveel. Het lopen is daardoor misschien wel zwaar vandaag. In de loop van de dag toch maar het mobiele nummer gebeld, met weglating van een 'verdachte' 0. En ja hoor, contact. De pelgrims zijn zelf op vakantie. Dan maar een wat duurder Chambres d'hôtes. (Moet dat kapje er nog op in de nieuw Franse spelling?) Er wordt echter niet opgenomen. Telefoon uit en ik neem de gok maar. Als het niet lukt dan maar in een schuur of de tent bij iemand in de tuin.
Ik kom aan bij het adres, bel aan, er wordt open gedaan. 'Ja, ik had je nog teruggebeld maar ik kreeg geen gehoor.' Maar ik kan overnachten. De vrouw is een dagje naar Leuven en moet nog van de trein gehaald worden. Ik spreek af dat ik dan wel in de tuin wacht. Maar eerst even de aankomst van de Giro gekeken. De vrouw blijkt maar mobiel vergeten te zijn dus de man gaat op goed gelukt haar halen en ik wacht netjes buiten in de tuin. Na drie kwartier komt de man alleen terug en gaat gelijk de telefoon. Vrouw aan de lijn, stapt zo dadelijk in de trein. Ik mag eerst douchen en daarna gaan we samen de vrouw halen. In Tienen, een hele dagafstand voor mij.
Thuisgekomen werd er nog een maaltijd bereid en hebben we met z'n drieën heerlijk gegeten. En toen was het al bijna bedtijd.

Woensdag 18 mei.
Het was het best verzorgde ontbijt tot nu toe. Gebakken ei, 3 soorten brood, 6 soorten jam en evenzoveel soorten kaas en cornflakes kon ook nog. Brood mee voor onderweg: prima.
Ik kreeg nog wel even te horen dat ik het aan de kuikens te danken had dat ik gisteren iemand thuis trof; de kuikens zijn nog zo klein dat ze door het gaas van de ren kunnen, daarom was er iemand thuis gebleven.
Bij vertrek is mij nog even de weg gewezen om weer op de route te komen. De route bestond vandaag uit ongeveer 25 km Ravel, een voormalige spoorbaan, nu fiets- en wandelpad. Lang, soms saai, maar het schiet wel lekker op en geen grote hoogteverschillen.
Ondanks de dagafstand van bijna 30 km naar Namen ging het lopen mij goed af. Ik was tegen 5 uur op mijn logeeradres, bij Annemarie Bombaerts. De meeste pelgrims die deze route lopen zullen haar kennen. Ze ontvangt pelgrims, een eenvoudig diner is geen probleem en de zolderkamers zijn voorzien van goede bedden. Er zijn nog twee pelgrims, twee Duitse vrouwen. Zij lopen telkens een week. Morgen gaan ze nog naar Dinant en daarna naar huis.
Vanavond heb ik voor het eerst in het Frans gebeld. En de boodschap kwam nog over ook. Een camping in Dinant is gesloten vanwege het Noro-virus en ik wilde wel even zeker weten dat het niet de camping was die ik gepland had. Anders kwam er morgen nog even 5 km bij. (Bij de 30). Maar gelukkig, ik ben welkom.

1. Anne:
    18 mei 2016
    En wat was er mis met mijn ontbijt? Oh, inkoppertje: zelfgemaakte jam? :)
  2. Elisabeth:
    18 mei 2016
    Je kunt ook in Leffe slapen in de Abdij! Is donativo.
    Bon Chemin
  3. Olga Leertouwer:
    Hoi Geert,
    wat leuk om te le lezen hoe je loopt, ik heb de deelkaarten erbij. Hoop voor je dat het gauw wat lekkerder weer wordt. Veel succes en ik gedenk je in mijn gebeden.
  4. Geert:
    19 mei 2016
    Elisabeth, het gastenverblijf van de abdij van Leffe is gesloten vanwege verbouwing. Ze gaan douches en warm water aanleggen.
    Olga, leuk dat je me op detailkaarten volgt. Ik heb over het weer niet te klagen.
  5. Anneke:
    hoi Geert,

dank voor je mooie verhaal.........................k geniet ervan!
    Anneke