Dag 29, 30

31 mei 2016 - Troyes, Frankrijk

Plaatsen: Sezanne, Méry-sur-Seine, Troyes
Afstanden: 35/38 km

Maandag 30 mei
Allereerst wil ik iedereen die reageert op mijn weblog met aanmoedigingen, tips etc. hartelijk bedanken. De teksten invoeren op het kleine toetsenbordje van mijn telefoon is een hele toer (vergeef me de typefouten, Marja is mijn corrector achteraf) maar met al die reacties weet ik dat ik het ergens voor doe en dat jullie met me meelopen.

Vanavond keek ik naar het Franse journaal. Hoofdonderwerp, nog belangrijker dan de stakingen (Ik had even gemist dat een groot deel van de raffinaderijen plat ligt, Piet, ik heb geen benzine nodig) was de regenval. Nou, ik kan erover meepraten. Het regent niet alleen op zondag in Frankrijk, de maandag kan er ook wat van. De hele dag, zonder ophouden. Toch houd ik m'n spullen goed droog onder de poncho, behalve m'n schoenen en sokken dan. Aldo, de charmante pelgrim uit Steenwijk die ook in Sezanne overnacht had (zo goed, Aldo?), liep mij kort na vertrek uit Sezanne achterop. Van hem heb ik geleerd hoe je je poncho met je rugzak tegelijk uit kunt doen en ook weer aan. Heel praktisch.
Ik heb overnacht in het parochiecentrum in Méry-sur-Seine. Dit wordt bemand door twee Marianisten, broeder André en broeder Jean. Br. André is de kok. Br. André spreek Frans en Engels, br. Jean Frans en Duits en ik kan me goed verstaanbaar maken in Duits en Engels. Dan weet je wel hoe de gesprekken aan tafel gingen.

Dinsdag 31 mei
De ochtend begon met het ochtendgebed. Ik vind dat altijd wel wat hebben, ook al is het in het Frans. De teksten van de Psalmen krijg ik wel mee. Er werd ook gebeden voor een goede verdere tocht van de pelgrim.
Na het ontbijt heeft br. André nog even gebeld met mijn volgende overnachtingsplaats en daarna ging ik op weg, met poncho. Op zich vind ik het lopen in de regen niet zo erg, maar het is zo lastig om een plaats te vinden waar je kunt rusten. Het kanaal langs de Haute-Seine heeft geen overdekte rustplaatsen en dorpjes kom je ook niet tegen. Ik heb even gepauzeerd onder een brug; homp stokbrood naar binnen en waterflesjes wisselen, maar van zitten tegen een schuin talud rust je ook niet echt uit.
De waterhuishouding van de Seine is momenteel echt een probleem. Via een overloop van het kanaal naar de Seine liep nu water van de Seine het kanaal in. Nu is een kanaal op een gegeven moment vol en moet het water ergens anders heen. Er liep stroomafwaarts dus een sluisdeur over, nog tot daar aan toe, maar een groot deel van het water liep als een waterval over het graspad naar een zijrivier waarvan door het verval het niveau inmiddels een paar meter lager was. Je hebt hier de keuze om over het graspad aan de ene kant of over het fietspad aan de andere kant van het kanaal te lopen. Gelukkig had ik voor het fietspad gekozen...
Met nog een omweg langs de Decathlon (waarom staan die winkels altijd aan de rand van de stad?) voor een extra lange broek kwam ik vandaag op de recordafstand van 38 km.
Slapen doe ik in een oud seminarie, ik heb geen idee wat voor mensen hier nog meer zijn. Lange gangen met dichte deuren. Er lag wel vers brood in de keuken en ik hoor af en toe een deur dus ik ben niet de enige.

1. Jeannet:
    31 mei 2016
    echt fijn om zo in gedachten met je mee te lopen. Ik lees je verhaal meteen, zodra ik zie dat je gepost hebt.
  2. Ytje Poppinga:
    31 mei 2016
    Nog een paar dagen regen is de voorspelling! Zet EM op.....
  3. Roelie Faay:
    1 juni 2016
    In gedachte zijn we bij je,vooral omdat je nu door streken wandelt die ons zeer geliefd zijn. We lezen je blogs en hebben soms met je te doen " al die regen" ☔ ☔ Vanaf zondag wordt het beter weer. Groetjes en geniet van het moois.
  4. Elisabeth:
    1 juni 2016
    Wat een pech met al die nattigheid Geert, en bij de Marianisten sliep ik ook, aardige mannen en in het seminarie hadden we een eigen, (sobere) kamer met sanitair, helemaal goed, 3 nachten daar doorgebracht, Troyes is de moeite waard! Bon Chemin en wat beter weer gewenst!
  5. Hans en Anneke:
    1 juni 2016
    Vanaf de Via de la Plata een groet van je mede-pelgrims.
  6. Olga Leertouwer:
    1 juni 2016
    Volg je met veel plezier, de deelkaart van Frankrijk op mijn schoot. Ik hoop dat de regen gauw stopt en dat het dan niet te warm wordt. Ik gedenk je in mijn gebeden, gisteren een kaarsje voor je opgestoken in de Petrus en Pauluskerk. Veel loopplezier.
  7. Wieke Wijntje Kingma:
    Hallo Geert.
    Wat een prachtig reisverhaal schrijf je. Ik wordt zowat enthousiast om ook te gaan wandelen! Succes met lopen, ondanks de regen.
  8. Henk Laarman:
    Hallo Geert,
    Elke morgen als mijn mails zijn binnengekomen, lees ik eerst die van jou
    als je erbij zit. Met veel enthousiasme heb ik deze weer gelezen Ook ik loop met je mee. Hou vol. Hans en Anneke Tijsen zijn met de fiets naar hetzelfde doel. Wie weet kom je ze tegen. Ik hoop dat je gauw in de zon kan lopen.
  9. Heleen:
    Ha Geert,
    Blijft ontzettend leuk om te lezen; en sterkte met al die regen. Nog efkes!! Lieve groet uit Alkmaar
  10. Yvonne:
    Ha Geert,
    je loopt wel meer dan een week vooruit hoor! Die afstanden die jij maakt haal ik bij lange na niet.... En wat goed van je dat je zo lekker droog blijft onder je poncho. Dat is bij mij anders vanwege transpiratievocht. Ook ik hoop dat het weer beter wordt, het maakt het lopen niet makkelijker en een beetje zon zou wel aangenaam zijn. Veel loopplezier weer vandaag en buen camino!
  11. Anneke:
    hoi Geert,

na regen komt zonneschijn hoor! Veel sukses en geniet!
    Hartelijke groet Anneke
  12. Dick en Elly de Boer:
    Hallo Geert,
    Ook wij behoren tot je volgers. Mooi hoe je ondanks je kleine toetsenbord toch zo boeiend je belevenissen kunt beschrijven.
    Veel sterke gewenst en niet te vergeten een zonnetje. Elly en Dick
  13. Maria Snippe:
    2 juni 2016
    Hallo Geert, succes met alles. We leven met je mee!!
  14. Ans Zonneveld:
    4 juni 2016
    Hallo Geert, niet elke dag lees ik je verslagen, maar u even de tijd er voor genomen. Man, wat een grootse ervaring en in gedachten loop ik stiekum met je mee, heerlijk om te lezen en kan me voorstellen dat het soms heel ingewikkeld is, maar daar 'stap' je makkelijk over heen.
    Ultrea, groeten Ans.