Dag 31, 32, 33

3 juni 2016 - Collan, Frankrijk

Plaatsen: Troyes, Sommeval, Ervy-le-Chatel, Collan
Afstanden: 27/24/33 km

Woensdag 1 juni
Ik zat toch niet helemaal alleen in het seminarie, want bij het ontbijt kwam ik een groep jonge Fransen tegen. Ik stond al om acht uur buiten de deur en ging op weg richting kathedraal. Normaal krijg je een stempel in je pelgrimspas waar je slaapt, maar het kantoor ging pas laat open. In de kathedraal was ook de gelegenheid om een stempel te krijgen en ik wilde de kathedraal natuurlijk ook zien. Voordat de kathedraal open ging had ik nog ruim een halfuur om het oude centrum van Troyes te zien. Troyes is een heel andere stad dan bijvoorbeeld Chartres of Reims. Er zijn nog veel oude vakwerkhuizen uit de 16e eeuw, waar ze vanaf de begane grond tot het dak zuinig op zijn. Dat laatste wil in Nederland nog wel eens anders zijn met de moderne winkelpuien in Jugendstil geveltjes.
De gotische kathedraal heeft glas-in-loodramen uit de 16e en 17e eeuw. Ook wel leuk om te vermelden dat het centrum van Troyes de vorm heeft van een champagnekurk.
Vandaag was het prima weer om te wandelen.
In Sommeval heb ik overnacht in een rustplaats voor pelgrims en andere langeafstandwanderlaars. Er is een gootsteen met warm een koud water, een kookplaat, een (hurk)wc en een stenen tafel met banken eromheen. Allemaal heel netjes, om 17.00 uur sluit een gemeentewerker de deur tenzij een pelgrim gemeld heeft dat hij wil blijven slapen. Op z'n luchtbed op de houten bank.
Er is dus geen douche. Nu gebruik ik nooit een washandje en heb er ook geen een bij me, dus ik had een probleem want ik wilde met toch een beetje opfrissen. Gelukkig heb ik dunne sokken voor de avond bij me die nodig gewassen moesten worden. Sokken gewassen, zie daar, een fris washandje!
Nog een ander probleempje is dat ik geen eten had. In Sommeval zijn geen winkels en de winkel in het vorige dorp (6 km achter een berg) was gesloten toen ik passeerde een ging pas om halfvijf open, te laat om voor vijf uur bij de Mairie van Sommeval te zijn. Dat werd dus teren op het noodrantsoen: noedels van Xenos en nog een handje noten. En niets voor het ontbijt dan een choco-mueslireep.

Donderdag 2 juni
Vandaag is de sterfdag van mijn moeder, een jaar geleden. Toch wel iets om even bij stil te staan. Na mijn moeder waren er nog twee tantes over, beiden schoonzussen van mijn vader. Een tante is al eerder dit jaar overleden en gisteren hoorde ik dat de laatste ook overleden is. Een generatie is niet meer.
Vandaag voor de verandering weer een regendag. Zonder fatsoenlijk ontbijt ga ik op weg. Het eerste dorp met bakker is drie uur lopen. Ik stond al kort na zes uur op, maar pas om halfacht ging ik op pad (wel nog even koffie gemaakt). Ik wist niet waarom ik er zo lang over deed. Na 5 minuten wel. De rijdende bakker in het dorp! Ik koop een baquette en ben zo blij dat ik er ook nog een pain au chocolat bijneem. De bakkersvrouw snijdt de baquette in drie stukken met elk stuk in een zak zodat hij in de voorzak (buidel) van mijn poncho past.
Onderweg is een klein restaurant waar ook levensmiddelen verkocht worden. Ik vraag of ik al koffie kan krijgen. Dat kan, maar ik mag niet met m'n modderschoenen in het restaurant, ik moet op een klapstoel in de winkel zitten. De koffie is prima en als ik later nog twee appels koop, hoef ik in totaal maar € 1,50 af te rekenen.
Ik had vandaag een wat langer traject gepland, maar om twee uur had ik geen zin meer. Ik heb het parochiehuis gebeld of er plaats was in de gite. Toen ik weer heerlijk gedoucht had en het niet meer regende ben ik naar de winkel gegaan en heb daarna een heerlijke maaltijd gemaakt, inclusief een klein flesje wijn.

Vrijdag 3 juni
Ik loop momenteel niet meer door het bos en over veldwegen. Alles is zo nat, ik denk dat het wel een week duurt voordat de bospaden weer begaanbaar zijn. Ik heb mijn GPS ingesteld op 'onverharde wegen: nee' zodat ik makkelijk van dorp naar dorp kan komen over de verharde wegen.
Dat dat niet altijd werkt ontdekte ik vandaag. Ik had een stukje langs het Kanaal van Bourgondië gelopen en moest afslaan over een brug over een rivier. De brug lag nog vrij hoog, maar daarna begon de weg te dalen. Aan weerszijden stond het bouwland blank. In de verte zag ik dat er water op de weg stond. Daar aangekomen bleek het water zich een weg te zoek van graanakker naar koolzaadakker over de weg. Ik probeerde eerst met mijn wandelschoenen aan door te lopen, maar kwam daar snel van terug, te diep een m'n schoenen waren net droog. Dus dat werd schoenen en sokken uit, broekspijpen oprollen. Wat was ik blij met mijn sandalen, want de steentjes op de weg waren behoorlijk scherp. Uiteindelijk was het water enkeldiep en toch wel fris. In het dorpje verderop heb ik mijn voeten laten drogen en mijn sokken en wandelschoenen weer aangetrokken.
Vanavond lekker gegeten in het restaurant. Voorgerecht: ik stap er al dagen overheen. Slakken.

1. Gea en Harry:
    4 juni 2016
    Jeetje Geert, wat een ontberingen..... Veel regen en soms niets te eten kunnen vinden,omdat alles dicht is of niet aanwezig.. Respect. We hopen dat er nu een aantal droge dagen volgen. Bedankt voor je leuke mail met de nodige Wetenswaardigheden, die je onderweg tegenkomt. We genieten ervan. Succes verder en voorzichtig. Gea en Harry
  2. Hans en Anneke:
    4 juni 2016
    Hoi Geert. Respect !! Pelgrimeren is soms afzien. Je hebt er trouwens een goed tempo inzitten. Groet vanaf de Via de la Plata. Buen camino.
  3. Tinny en Kees:
    Hoi Geert.
    We volgen je met veel belangstelling en niet dat het je veel helpt, maar ik houd zelfs de Franse buienradar in de gaten.
    We hebben veel respect voor de wijze waarop je je weg zoekt en gaat.
    Vaya con Dios
    Kees en Tinny
  4. Yvonne:
    5 juni 2016
    Hahaha.....die slakken ja, wat zijn het er veel hè?!
  5. Annette Brouwer:
    Beste Geert,
    Ik ga je vanaf nu ook volgen. Heb me vanochtend 'bijgelezen'. Allemaal erg herkenbaar, de gites in Chateau-Porcien en Sommeval.
    Tja, jij hebt veel regen, maar toen ik verleden jaar liep waar jij nu loopt was het elke dag een strakblauwe hemel met temperaturen van 35 tot 38 graden. Wat verlangde ik toen naar een regenbui!
    Buen camino
    André Brouwer
  6. Geert:
    5 juni 2016
    Hoi André, ik kwam je al tegen in het gastenboek in Sommeval. Jammer dat ik je gemist heb op de laatste regiodag, ik had graag even met je gepraat.
  7. Dorien:
    Hoi Geert,

Ik geniet van de manier waarop je ons door je verhalen meeneemt op reis. Wat een intense belevenis zo'n pelgrimstocht.

groetjes en goede reis,
    Dorien
  8. Annette Brouwer:
    5 juni 2016
    Tja, op de laatste regiodag was ik elders in het land een lezing aan het geven over mijn reis.
    Ik ga je nu op de voet volgen. Waar loop je vandaag heen?

bonne route
    Andr♪0
  9. Ane Mulder:
    5 juni 2016
    Hallo Geert, leuk om je verhalen te lezen. Je hebt een behoorlijk tempo en de regen valt niet mee. Het is overal zo in Zuid-Duitsland en Noord/Midden-Frankrijk. Bij ons is het in Noord-Nederland nog droog en mooi weer. Ik heb op dit moment de zomergriep met veel gehoest. Het lijkt mij ook wel wat die pelgrimstocht als ik met pensioen ben in najaar.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of christelijk geloof ook een inspiratiebron is voor de mensen die je tegenkomt en die de Camina lopen en/of onderhouden; het is tenslotte al een eeuwenlange christelijke traditie? Of beleven mensen deze tocht toch meer vanuit seculier humanisme of nieuwe spiritualiteit?

Seculier humanisme = er bestaat geen bovennatuurlijke of spirituele werkelijkheid, die is dus ook niet te ervaren - het gaat om de ervaringen van de mens en zijn menselijkheid en de natuur.

De nieuwe spiritualiteit heeft vijf stromingen aldus een kranten artikel:

- Mainstream nieuwe spiritualiteit: ’de ultieme feel-good-spiritualiteit voor de rijken, denk aan het blad Happinez’

- Geëngageerde nieuwe spiritualiteit: ‘inzicht moet tot handelen leiden, bekende auteur van deze stroming is Thich Nhat hanh’.

- Christelijke nieuwe spiritualiteit: ‘wel de liefde, niet de zonde. Een cursus in wonderen van Helen Schucman is een van de invloedrijkste boeken op dit gebied.’

- Neopaganisme: ‘terug naar Moeder Natuur, zoals wicca, druïdendom en heidendom.

- Levenskunst: ‘helderheid schept ruimte om het eigen leven vorm te geven, bijvoorbeeld boek Het leven als kunstwerk van Joep Dohmen.

Nou misschien stof voor onderweg als je mensen tegenkomt!? Succes met je tocht.
  10. Jan:
    5 juni 2016
    Al gezegd, een pelgrimage is soms afzien.
    Houdt vol!

Groeten Jan
  11. Tessa:
    10 juni 2016
    Hoi Geert, het is erg leuk om je ervaringen te lezen. Ik ben blij voor je dat het nog steeds zo goed gaat en ik hoop dat je snel beter weer krijgt. Ik moest ook lachen om de laatste zin van je blog want hier in Maarssen hebben we ook last van een slakkenplaag!
    Heel veel succes nog groetjes Tessa (van Bart ;))