Dag 43, 44, 45

15 juni 2016 - Déols, Frankrijk

Plaatsen: Bourges, La Chapelle-Saint-Ursin, Issoudun, Déols
Afstanden: 11/33/34 km

Maandag 13 juni
Vandaag kon ik met de bus naar de Decathlon en daarna met de bus door naar Bourges. Dat scheelde heel wat kilometers. Bij de Decathlon heb ik een nieuwe lakenzak gekocht, de oude heb ik lang geleden in mijn tent stukgemaakt toen ik hem over me heen trok toen ik het koud had. Ook heb ik nieuw rubberen dopjes voor mijn loopstokken gekocht, die begonnen ook al behoorlijk te slijten.
In Bourges waren twee schoenmakers verdwenen, een derde ging pas in de middag open, maar wilde mijn schoenen wel een dag hebben. Op dit moment nog geen optie, ik gok nu op Limoges, daar kom ik midden in de week aan en ik probeer in het centrum een slaapplaats te vinden. Misschien kan/mag ik daar dan wel twee nachten blijven.
Vandaag dus maar een korte afstand gelopen. Ik zit nu bij Communauté d'Emmäus. Gelukkig zit ik binnen want het regent echt héél hard.
Emmäus in Frankrijk is net zoiets als in Nederland, kringloop met werkervaringsplaatsen. Zo'n 15 mannen wonen en werken daar. Ze hebben elk een eigen kamertje, in carrévorm om een gemeenschappelijke ruimte met bar, fitness, tv- en vergaderhoek. En katten. Veel katten. Die mochten niet in de gemeenschappelijke ruimte, stond op de deuren. Maar katten kunnen niet lezen... Een schoonmaker was duidelijk ook niet in dienst. Ik had een paar keer gebeld, maar kreeg steeds een bandje. Er bleek ook niemand te zijn 'die er over gaat'. De kok ontfermde zich over mij. Maar ik wil vannacht slapen en ook graag eten. Geen probleem, in de tv-hoek staat een bed, er liggen dekens en lakens en ik kreeg een kussen. Bed van de kringloop... Het kussen zag er wel fris uit. Wat was ik blij met mijn nieuwe lakenzak. Om 19.00 uur eten.
Bij het eten werd ik gekoppeld aan Louis. Louis komt uit Kameroen en spreekt goed Engels. Ik heb 's avonds even uurtje met hem zitten praten. Louis heeft net als ik gevaren, hij als kok. Hij was erg geïnteresseerd in Emmaus in Nederland, want hij wil graag naar Nederland.
Nadat ik een paar katten naar buiten gejaagd had, ging ik slapen. Dacht ik. Muggen! Ik heb er een stuk of 10 getransformeerd naar een vlek op de muur, waarvan een rode (A-positief), maar het gezoem bleef. Dan is het kiezen, of niet slapen of oordoppen in. Ik heb voor het laatste gekozen.

Dinsdag 14 juni
Vanmorgen was er wel een leidinggevende, maar die had amper tijd. Ik vroeg wat het kostte, hij wist het ook niet, we zijn geen pension, maar ik mocht wel wat voor de garçons achterlaten. Ik wil bij 'donativo' best een fair bedrag geven, maar voor het slapen had ik echt niets over. Misschien moet ik nog wel naar de drogist voor DDT of zo. Ik heb een tientje gegeven voor het eten.
Kan de tegenstelling groter zijn. Ik zit nu in Issoudun in 'Missionnaires du Sacré Coeur'. Dat klinkt heel vroom, maar het is gewoon een sterrenhotel. Tweepersoons kamer in mijn eentje met douche en toilet, tv, geen Wi-Fi maar vast internet (zó 2010) en een handdoekenradiator voor de was. Half pension voor een speciaal pelgrimstarief van € 48. Wel een beetje boven het budget, maar dat middelt weer lekker uit met gisteren.
Na het douchen een uitgebreide inspectie gehouden en geen rode vlekken of bulten geconstateerd, dus waarschijnlijk heb ik de afgelopen nacht geen bedwantsen opgelopen.

Woensdag 15 juni
De basiliek van Issoudum heeft een moderne inrichting. Mooie ramen en beelden, zie foto.
Vandaag was het weer ponchodag. Na de middag werd het beter, dan heeft het ook nut om droge sokken aan te trekken. Ik kon de sokken van de ochtend uitwringen.
In de middag was het weer dan wel beter, maar de route was heel vervelend. Ik moest een behoorlijk stuk langs een drukke weg, de berm was wel beloopbaar, maar niet echt lekker. Bij voorkeur liep ik op het asfalt en dan goed voor je kijken en de berm in indien nodig. Later was er gelukkig een fietspad waar ik op kon lopen. Nu is het lopen op de Franse buitenwegen toch relatief veilig. Ze hebben hier namelijk geen zoab op de wegen, maar zlab: zeer luidruchtig asfaltbeton. Je hoort de auto's al 500 meter van te voren aankomen.
Vlak voor de refugo in Déols zat ineens een schoenmaker. Hoewel ik weinig hoop had, het liep al tegen vijf uur, toch maar naar binnen. Mijn probleem uitgelegd, hij keek mij aan, 'Je wilt morgen zeker verder? Hoe laat wil je weg?' Kortom, morgen om negen uur kan ik mijn schoenen ophalen met nieuwe hakken. Ik kan dus uitslapen en rustig ontbijten. En ik had voor morgen maar 20 km gepland.

1. Martine:
    15 juni 2016
    Ha die Geert .toen n ik vandaag in de stromende regen liep moest ik wel even aan jou denken ......Ik loop t Pelgrimspad. Ben nu bij vrienden op de fiets in Weert. Heel luxe als ik je emmaus verhaal lees. Wens je een mooie verdere reis .....Die regen moest verboden zijn! !!Hart groet
  2. Hans en Anneke:
    15 juni 2016
    Hoi Geert.
    Gaat lekker zie ik. Doe maar rustig aan, want de kathedraal van SdC staat nog in de steigers. Voorportaal is gesloten. Dat is niet leuk aankomen. Blijf genieten en buen camino.
  3. Geert:
    16 juni 2016
    Hans en Anneke, is de Porta Sanca wel open? Die heb ik in 2010 gemist.
  4. Annette Brouwer:
    Dag Geert,
    Bij uitzondering zet ik mezelf op de voorgrond, want het is vandaag een moeilijke dag voor me. Deze donderdag, precies een jaar geleden, trok ik de voordeur achter me dicht om die pas vier maanden later weer te openen. Gek ook dat ik toen al die mensen nog niet kende die ik onderweg zou ontmoeten en van wie sommige dierbare vrienden zouden worden. Marie-Anne bijvoorbeeld die ik in Limoges 'kwijtraakte' en een week voor Santiago weer ontmoette.
    Ze loopt nu de Via de la Plata en we appen dagelijks met elkaar.
    Ach weemoed en verlangen..Ik troost me met jouw verhalen. je komt over een paar dagen in Crozant. Er is daar een simpele, maar goede herberg (met zachte bedden, dat dan weer wel). Ga er dineren in Auberge de la Vallée, een chique zaak, maar pelgrims mogen er in een apart zaaltje eten. De eigenaars zijn bijzonder vriendelijk. Ik meen dat ik samen met Nicolette 15 euro voor zijn tweeën kwijt was, inclusief wijn en een luxe dessert.
    In Limoges kun je prima overnachten (goede bedden) bij de soeurs Franciscaines op een steenworp afstand van de kathedraal, niet heel goedkoop (ik meen 18 euro incl ontbijt), maar ook zusters kunnen niet alleen van de liefde leven.
    Het ga je goed op je nieuwe schoenen
    hartelijke groet
    André
  5. Guus:
    16 juni 2016
    Top zo"n schoenmaker! Dat geeft vast een opsteker! Ik hoop dat het nu mooier weer gaat worden voor je (ook weer niet te heet!), dat loopt vast prettiger :-)....
  6. Hans en Anneke:
    Hoi Geert.
    De Puerto Santa is inderdaad open. Eigenlijk zou de bijzondere deur in de oostfacade van de kathedraal aan het plein van Quintana pas het volgende Heilige Jaar (2021) openen. Nu dus de eerste keer op een niet Jacobijns jaar. André wenst je succes met je nieuwe schoenen. Normaal zou hij er een liedje over schoenen bijvoegen. Ik mis dat.
    Buen camino
  7. Annette Brouwer:
    16 juni 2016
    Ik bedoelde natuurlijk nieuwe hakken. De mijne zijn in Reims door schoenmaker André (jawel) vernieuwd.
    En inderdaad Hans, ik zou daar zeker een liedje bijvoegen. Volger Cees Koedijk stuurde mij vorig jaar dit rijmpje uit zijn jeugd.

Dag Koen, is mijn schoen al klaar
    Ja juffrouw hij hangt daar
    Koen, ik heb geen geld ontvangen,
    Nu dan blijft je schoen daar hangen.
    Want op klanten zonder geld
    ben ik niet gesteld.
    Dag Koen,
    Dag juffrouw zonder schoen.”
  8. Anneke:
    hoi Geert,

gaat goed! Nieuwe hakken......................dat loopt als een tierelier. Wij waren ooit in Limoges, als laatste door de slagboom op de camping. Na ons ging de poort dicht, wat waren we blij na x-aantal km een plekje om te slapen.....................nou ja, slapen?
    De Fransen maakten van de nacht een dag!

Veel plezier!
    Groet Anneke
  9. Roelie Faay:
    16 juni 2016
    Ik hoop dat je schoenen op tijd klaar waren en dat ze (nog steeds) lekker lopen. Paul en ik genieten van je verhalen. Ga zo door!
  10. Edith van Tiel:
    Ha Geert,
    Al 45 dagen volg ik je reisverhaal! Indrukwekkend! En zo veel plaatsen en plekken komen me bekend voor van onze vakanties. Frankrijk is rijk aan kerk-materiaal. Er is heel veel moois te zien. Koester je nieuw gemaakte schoenen, maar vergeet ook je voeten niet, die je op zoveel kilometers trouw bijstaan.
    Geert, ken je de wierook pot (!) uit de kathedraal van Santiago? Hoogstwaarschijnlijk wel.
    Wij waren onder de indruk van de wijze van gebruik in de pelgrimsdienst.
    Met hartelijke groet,
    Edith van Tiel.
  11. Ineke:
    17 juni 2016
    NIeuwe hakken onder je schoenen, nieuwe doppen onder je stokken een nieuwe lakenzak.... het klinkt al met al alsof je weer even verder kunt. buen camino dus.
  12. Hinke van Breeden:
    18 juni 2016
    Hallo Geert,
    Wat ben je toch een kanjer, je doet het geweldig!! Ik volg je op al je wegen, ik geniet achter mijn laptop van deze mooie reisverhalen. Zo ben ik toch een beetje met je op reis, de foto's vind ik prachtig dat wordt straks vast een mooi fotoboek! Ik hoop dat het niet meer zo nat wordt maar ook niet al te veel hitte.Het ga je goed.
    groet van Hinke