Dag 46, 47, 48

18 juni 2016 - Crozant, Frankrijk

Plaatsen: Déols, Velles, Le Pêchereau, Crozant
Afstanden: 22, 27, 34 km

Donderdag 16 juni
Vanmorgen kon ik rustig aan doen, ik kom mijn schoenen pas om negen uur ophalen bij de schoenmaker. Dus eerst maar naar de bakker voor vers brood en rustig ontbeten, ingepakt en de gite opgeruimd. Daarna door de regen op m'n sandalen (met mijn laatste droge sokken; de was had slecht gedoogd vannacht) naar de schoenmaker. De hakken zijn weer als nieuw, het zelfde merk als er onder zat. Ik moest € 19,50 afrekenen en daarvoor had hij mijn schoenen ook nog schoongemaakt en met een waterafstotend middel gepoetst. Ik had op het dubbele bedrag gerekend.
Vandaag was het weer van nu en dan een bui poncho aan of toch maar niet, poncho uit want wat is het warm in de zon.
Op de Mairie in Velles vroeg een niet zo heel vriendelijke dame of ik gereserveerd had. Nee, dat had ik niet, er staat ook niet in mijn gids dat dat zou moeten. Ze belde de beheerder; hij komt er zo aan. De vriendelijke beheerder bracht me naar de gite en ik vroeg hem of ik van te voren had moeten bellen. Ik verstond het antwoord niet, maar het was geen vriendelijke opmerking over de dame op de Mairie.
In de gite kreeg schoon beddengoed, morgen bed afhalen en beddengoed in de mand. Mooie gelegenheid om mijn oude lakenzak, die ik nu als kussensloop gebruik, te wassen.
Mijn was ruikt trouwens elke dag anders, vandaag naar W5 afwasmiddel van de Liddl. Ik moet toegeven dat mijn blauwe shirt ook niet meer echt donkerblauw is.
Nadat ik iets te eten gehaald had bij de kroeg/kruidenier kwam ik er achter dat er geen pannen waren. Dat werd dus improviseren met waterkoker en magnetron. En wortelen smaken rauw ook prima.

Vrijdag 17 juni
Vandaag heb ik maar eens rustig aangedaan. Ik heb wat last van de achillespees van de linkervoet. Geen ontsteking ofzo, gewoon wat gevoelig. Dus rustig lopen en elke 5 km even rusten. Al is het maar 15 minuten. Ik plan het zo dat ik kort voor halfvijf, sluitingstijd, op de Mairie van Le Pêchereau ben. Normaal vind je de Mairie door naar de kerktoren te lopen en om je heen te kijken. In dit geval is de Mairie echter gevestigd in een kasteeltje net voorbij het dorp. Dat was dus nog even doorlopen, maar ik word verwacht.
De gite zit in het koetshuis van het kasteeltje en is lekker ruim. Ik zit weer alleen, waar zijn al die andere pelgrims?
Onderweg had ik wat verse groenten en een blikje tonijn en olijven gekocht voor een koude couscoussalade. Helaas vergeten naar een klein flesje wijn te kijken.

Zaterdag 18 juni
Vandaag heb ik me een beetje verkeken. Waren tot nu de afstanden voornamelijk horizontaal, er komt vanaf vandaag een nieuwe dimensie bij, namelijk hoogtemeters. Mijn gps gaf aan dat ik vandaag 575 meter geklommen heb, en 350 meter gedaald. En dat was niet allemaal over goed begaanbare paden. Er was het nodige klauterwerk bij over stenen en modderpaden. Goed om bij het plannen van de dagafstand ook even naar het hoogteprofiel te kijken, ze staan niet voor niets in het boekje.
Vandaag ben ik het punt gepasseerd waar de zuidroute via Nevers weer aansluit. Kort na dat punt zag ik twee pelgrims op een bankje zitten. Ze maakten plaats voor mij een we hebben even gezellig zitten kletsen. Het Franse echtpaar kwam inderdaad via Nevers. Omdat ik geen vers brood had (alleen een zak droge broodjes) kreeg ik een stuk stokbrood en een homp kaas. Zo gaat dat met pelgrims, samen delen.
Mijn schoenen zijn trouwens goed waterdicht en waterafstotend, af en toe tot mijn enkels door het water, maar binnen blijft alles droog en de buitenkant is even later weer droog.
Vandaag geen last gehad van mijn achillespees.

1. Guus:
    18 juni 2016
    Mooi die nieuwe hakken! Ja zo'n pelgrimstocht is best nog wel een dingetje, leuke dingen en ook wel eens minder... En na de sandalen dus met natte sokken in de nieuw behakte schoenen? Respect!
    Ben je al op de helft of duurt dat nog ff?
  2. Annette Brouwer:
    18 juni 2016
    Ja hoogtemeters, morgen kom je waarschijnlijk in La Souterraine, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, ligt dit op een flinke heuvel. Voor mij was het verleden jaar een van de moeilijkste stukken. Je denkt dat je er bent en dan komt er toch een stijging. Maar goed, het was toen laat in de middag in de volle zon, met temperaturen boven de 35 graden.
    Het was dat Nicolette voor me liep, want anders... We hebben er toen overnacht bij Mr en Mrs Rewney, Rue serpente 9 (in het centrum). We kregen toen een tweepersoonskamer (ik kende Nicolette nog maar een dag, maar de plaatselijke bevolking denkt meteen dat je een stelletje bent). Je krijgt korting als je in je eigen slaapzak slaapt, want dat scheelt hun wassen. Als ze er overigens nog zijn, want ze vertelden verleden jaar dat het te koop stond.
    Je bent nu in de streek van de Engelsen. 6 km na Crozant in La Chapelle Balou, heb je Chez Elaine, aardige vrouw en ook very English. Het loont zeker de moeite daar even te pauzeren.
    Zij dacht ook dat we een stelletje waren, maar toen ik zei dat we voor een stelletje wel heel geanimeerd zaten te praten, begreep ze dat meteen. Ja, dan is het alleen nog maar van 'Hello darling, how was your day?
  3. Dorien:
    Hoi Geert,

Door jouw verhalen realiseer ik me steeds weer hoe betrekkelijk alles is. En dat het van je situatie op dat moment - of het nu hier in Nederland of daar tijdens jouw tocht is - afhangt wat belangrijk is op een dag. Inspirerend.
    Goede reis!
  4. Gerrit bosch:
    19 juni 2016
    Hallo Geert, leuk al jou reis verslagen te lezen, als je last blijft houden van jou achillespees doe dan iets een verhoging onder de inlegzool van beide schoenen bv. watte schijfjes dat ontlast de achillespezen . Wel onder beide anders ga je scheef lopen.
  5. Annette Brouwer:
    19 juni 2016
    Even in aanvulling op de tip van Gerrit, dat is inderdaad een goede tip. Zo goed dat de Farmacie er speciale inleghakjes voor verkoopt.
    Ik ben even kwijt hoe ze heten, maar in mijn geval waren ze blauw van kleur. Een hakje is een talon en een achillespees een tendon d'Achille. Geeft veel verlichting omdat de hellingshoek wat anders wordt.

Heb je overigens nog in L'Auberge de la Vallée in Crozant gegeten?

Morgen ga je wellicht naar Benevent l'Abbaye. We hebben daar toen in privé herberg A dos d'Ane geslapen omdat Nicolette dat wel een leuke naam vond. Ik vond het een claustrofobisch hokje en voor de wc en douche moest ik me echt dubbelvouwen. Eerlijk gezegd vond ik de prijs/kwaliteitverhouding niet echt geweldig. Er stonden twee stapelbedden waar we met zijn drieën sliepen. Gelukkig was de eigenaar nog wel zo attent om vervolgens het bordje 'complet' op te hangen. Er is overigens nog een andere herberg in Benevent waar ik wel goede verhalen over hoorde.

Ja, ik geeft maar wat tips. Laat het vooral weten als je zegt: ik laat me liever verrassen door wat op mijn pad komt. Geen probleem, even goede vrienden. Ik snap dat want ik had verleden jaar een volger die me soms wel erg gedetailleerde tips gaf en wat ik wel en niet moest doen.

bonne route

en groeten uit zonnig Alkmaar
    Anneke v D
  7. Humphrey:
    19 juni 2016
    17 juni, geen klein flesje wijn, dus heb je de grote fles maar meegenomen...? Het blijft een inspirerende tocht Geert, het blijft leuk je te volgen!
  8. 19 juni 2016
    Wat een doorzettingsvermogen bezit jij.Ja die fransen en een andere taal is vloeken in de kerk voor ze.
    Maar toch knap dat je het redt.
    Ben benieuwd hoe je Santigo ervaart.Groeten
    Riet kervel
  9. Maria Snippe:
    20 juni 2016
    Hoi Geert, je verhalen zijn mooi om te lezen en het valt vaak niet mee om alle problemen op te lossen. Respect!!!
  10. Gea en Harry:
    21 juni 2016
    Met bewondering lezen we hier je verslagen, heel veel respect hoe je met onverwachtse situaties omgaat.
    We wensen je verder een goede wandeltocht toe en hopen dat je je doel bereikt en je droom waar kunt maken!
  11. Jan:
    22 juni 2016
    Bienvenue Geert en Limosin!
    Départ le juin 18, il y a les petite montagnes

Salut, Jan