Dag 58, 59, 60

30 juni 2016 - Saint-Astier, Frankrijk

Plaatsen: Thiviers, Sorges, Périgueux, Saint-Astier
Afstanden: 20, 27, 27 km

Dinsdag 28 juni
Na het ontbijt brengt Ytje me naar Thiviers. We gaan nog even langs de Mairie want Ytje en Paulien hebben natuurlijk geen stempel en Thiviers moet toch geregisseerd worden.
Het blijft maar mooi weer, de gepoetste schoenen blijven mooi. Het is de laatste dag in het nationaal park, het mooiste stukje van Dordogne.
Ik slaap deze nacht in de auberge van Les Amis de St Jacques. Anique is daar hospitalero en zorgt voor de maaltijd. Tussen douchen en eten breng ik een bezoek aan het truffelmuseum. Jaarlijks wordt er wereldwijd maar iets van 350 ton truffels geproduceerd, inclusief de productie van China. Dat resulteert in een hoge prijs. In het museum zag ik een potje met twee truffels voor € 24. Komt neer op € 1500 per kilo. Abrikozen zijn goedkoper en ik vind chocoladetruffels waarschijnlijk lekkerder.

Woensdag 29 juni
De eindbestemming is Périgueux. Ik had een hint gekregen dat er een bus gaat van de rand van stad naar het centrum. Maar het ligt waarschijnlijk aan mijn eigen (dwangneurotische) instelling: 'dan geldt het niet'. Net zoiets als het niet aantikken bij het baantjeszwemmen. Bovendien vond ik de aanloop naar Périgueux minder vervelend dan bij Limoges. Halverwege was een Intermarché waar ik alvast een toetje gekocht (en opgegeten) heb.
De kathedraal ligt op de route vóór de gîte, dus ik ga eerst naar de kathedraal. Het is wel een bijzonder gebouw. De huidige vorm stamt uit de 12e eeuw in byzantijnse stijl met vijf even grote koepels, zodat er een symmetrische kruisvorm is.
Wel leuk dat als je eenmaal als pelgrim herkend wordt, je een speciale behandeling krijgt. Een gastvrouw leidt me rond een neemt de moeite om Engels te praten. Er is een kapel van St. Jacques met een mooi beeld. En als pelgrim mag je gratis in de kloostergang, waar een ander entree voor moet betalen.
Daarna door naar de gîte. De hospitalero komt uit Quebec, Canada dus, hoewel hij dat zelf niet zo zegt. Hij vertikt het ook om Engels tegen me te praten hoewel hij dat wel kan. Er komt alleen een soort Frans uit (en veel) waar ik niet veel van kan maken. Je moet zelf voor je eten zorgen, dat is wel weer even wennen, maar gelukkig zijn de winkels nog open.

Donderdag 30 juni
Vandaag is het een dag van herinneringen, een jaar geleden is mijn schoonmoeder overleden, vier weken na mijn eigen moeder. Dan is het wel jammer dat Marja en ik 1000 km gescheiden zijn.
Périgueux uit is prettiger dan erin. Omdat ik nog brood voor onderweg moet hebben loop ik via een afwijkende route de stad uit, langs een meer. Later pak ik de route weer op. Aan de westkant van Périgueux zijn niet echt voorsteden, meer voordorpjes, die langzaam overgaan in bos. Ik mis eenmaal een afslag en loop een stukje om via de GR654. Deze wandelroute loopt parallel aan de Voie de Vézelay, maar maakt meer kilometers.
Ik overnacht bij Mme. Delugin. In het boekje staat erachter: aanrader! En ze is daar erg trots op en ik moet zeggen dat ze haar best doet om die uitzonderlijke kwalificatie te houden. De kamer is prima een het eten ook. Wel even een probleempje om haar te vinden, op dit traject staan er geen adressen in het boekje, en ik kon er via de telefoon geen chocolade van maken. Gelukkig was ze bekend bij Office de Tourisme. Wel anderhalve kilometer van de route, de verkeerde kant op, dus dat kwam er nog even bij. En morgen weer.

1. Annette Brouwer:
    Ha Geert,
    Ik weet niet of je vandaag tot Mussidan loopt, maar daar is er aardige herberg onder een grote lindenboom (melden bij office tu Toruisme)
    Verleden jaar me samen met Aude - pelgrima die ik in het chateau van Puy Ferrat had leren kennen - het hoofd gebroken waarom een pizza op de afhaallijst van de Pizzeria Foot heette. Van vragen word je wijs: het kwam omdat de voetbalclub die altijd bestelde.
    In de herberg - onder grote hilariteit 's nachts door het bed gezakt (het onderste bed bij het raam).

De dag erna naar een boerderij in La Gratade waar de boerin al door de telefoon gezegd had dat ze niet voor ons ging koken. Vervolgens lees ik in het gastenboek allerlei lovende recensie over de kookkunst van de boerin. Ik heb toen in het gastenboek Aude maar bedankt die voor ons gekookt had.

Je hebt er slecht bereik voor je GSM, maar de boerendochter weet raad. Ze vraagt eerst naar je provider en afhankelijk daarvan, wijst ze aan waar je moet staan. Orange heeft weer een andere plek dan Vodafone. Tja, het Franse platteland.

En mocht je inderdaad in La Gratade overnachten. Wees er dan op bedacht dat er de volgende dag tot St Foye geen enkele bar of winkel is (en ook in La Gratade kun je niets kopen). Tja, het Franse platteland.
  2. Hans en Anneke:
    1 juli 2016
    Gaat goed Geert! Bedankt voor je mooie verhalen. Vraagje. Neem je de Col du Somport of ga je via J.J. Pied du Port?
  3. 1 juli 2016
    je verhalen zijn boeiend en wat ben je al een stuk gevorderd.
    herinnering blijven zoals ook deze al je weer terug bent.Wees blij met alles wat je meemaakt en blijf genieten omdat dit mogelijk is
    Riet
  4. Geert:
    1 juli 2016
    Hans en Anneke, over ongeveer 2 weken weten jullie het :-)
  5. Magda van keulen:
    2 juli 2016
    hoi geert,
    het blijft leuk om je verhalen te lezen, als er nieuwe zijn dan ga ik zo snel mogelijk even de mail open maken gisteravond naar de film Compostela geweest, ik vond hem mooi, sommige stukken herkende ik direct en in gedachten liep ik zo mee.
    en op deze bijzondere dag was marja mee, heel fijn.
    ja ik geloof vast dat je chocolade truffels lekkerder vindt, als je de kans krijgt, kopen en eten dus.
    heerlijk om zo een dagje bij ytje en paulien door te brengen, brood voor onderweg lijkt soms niet makkelijk te verkrijgen,maar hopelijk vindt je genoeg te eten en hoef je het niet te doen met het kleine stukje matses wat e delen in de laatdiensten als brood voor onderweg, want dan mogen we je wel flink bijvoederen als je weer terug bent.
    beun camino, tot later, liefs magda.
  6. Gerdie:
    3 juli 2016
    dank voor die leuke , mooie reisverslagen.
    Veel wandelplezier nog! lieve groet gerdie
  7. Anneke:
    3 juli 2016
    hoi Geert,

práchtig.............. je verslagen! Mooie omgeving! Wij zijn daar jaren terug geweest mét caravan! Sukses verder!
    groet
    Anneke v D.