Dag 73, 74, 75

15 juli 2016

Plaatsen: Sauveterre, Ostabat, Saint-Jean-Pied-de-Port, Roncesvalles
Afstanden: 28/24/26 km

Woensdag 13 juli
Het eerste deel van de dag loop ik niet lekker. De kilometers willen niet opschieten. 's Middags na de rust in Saint-Palais heb ik gelegenheid om een stuk van de route af te snijden, inclusief een stevige piek. Daarna gaat het beter.
Ik kom langs Stèle de Gibraltar, de plaats waar de routes uit Tours, Vèzelay en Le-Puy-en-Velay samenkomen en verder naar Saint-Jean-Pied-de-Port gaan. De fietsroute van Clemens Sweerman, die ik in 2010 gefietst heb, komt hier ook langs. De route uit Arles gaat elders over de Pyreneeën en sluit aan na Pamplona.
Ik loop verder naar Ostabat. Je kunt om een berg heen of er overheen. De makers van de route hebben voor het laatste gekozen. Boven op de berg wordt ik in het Nederlands aangesproken door een jongeman met een baard en een dikke wollen jas, model houtje-touwtje. Rik is al vanaf Pasen overweg, doet rustig aan en slaapt doorgaans in z'n tent. Hij weet dat ik Nederlander ben omdat hij een poosje met Jean-Pierre heeft zitten praten. Jean-Pierre is doorgelopen. Ik loop na een poosje ook door en kom aan in Ostabat. Ostabat is een klein plaatsje met koeienpoep in de straten.
Na enig zoeken vind ik de gîte waar ik wil overnachten. Ik moet op de beheerder wachten. Even later komt een jonge Du

1. Petra:
    15 juli 2016
    Hoi Geert,

Gefeliciteerd met je 75 ste dag wandelen. Nu in Spanje! veel succes en zegen verder op je tocht!Ik geniet van je verhalen.
    Groeten Petra Kool