Nog 15 dagen!

17 april 2016 - Alkmaar, Nederland

Ik had beloofd wat te schrijven over hoe ik denk te overnachten.

Waar kun je als pelgrim zoal overnachten? Het onderdak bieden van pelgrims is al oud; op een van de panelen van de Meester van Alkmaar over de zeven werken van barmhartigheid (1504) zijn al pelgrims (met schelp op de hoed) waar te nemen. Kijk maar eens in de header van dit blog.

In Nederland lukt het wel op een aantal plaatsen bij bekenden te overnachten; tot voorbij Utrecht heb ik drie slaapplaatsen. Daarna houdt het wel een beetje op met mijn kennissenkring.

Op een van mijn vorige posts in dit blog kreeg ik spontaan een slaapplaats in het centrum van Amsterdam aangeboden. Twee (voormalige) pelgrims die op een woonboot een pelgrimsherberg willen beginnen zagen dit als een goede start. Pelgrims voor pelgrims, heet dat; pelgrims die langs of dichtbij een route wonen, zetten hun huis open voor andere pelgrims tegen kostprijs, vaak een vrijwillige bijdrage. Donativo heet dat in pelgrimstaal.

Mijn tentje gaat ook mee. Ik heb een licht tentje (minder dan 1 kg). Slaapmatje en slaapzak mee is sowieso handig.

Dan heb je natuurlijk Vrienden op de Fiets (je mag ook lopend aankomen!) in Nederland en België. Ik ben daar vorige week nog maar even lid van geworden. Voor € 19 kun je overnachten en voor € 9 een warme maaltijd erbij.

In België en Frankrijk zijn er abdijen waar overnachten mogelijk is. Notre Dame de Leffe is een bekende (helaas wordt daar niet meer gebrouwen, dat doen ze tegenwoordig in Leuven). In Frankrijk zijn vaak locaties zoals huisjes, zaaltjes of de kelder van de kerk waar pelgrims opgevangen worden. Sleutel bij de Marie of de pastoor.

In Spanje is het helemaal goed geregeld. In bijna elke gehucht is minimaal een  'albergue'. Voor minder dan € 10 kun je overnachten, vaak in grote slaapzalen. Ik heb een lijst met wel 400 adressen op 800 km. Wel op tijd zijn voor een bed want vooral de laatste 100 km is het druk. In augustus 2015 zijn ruim 50.000 pelgrims aangekomen in Santiago.

Bij de onderkomens die speciaal voor pelgrims bedoeld zijn moet je je pelgrimspas laten zien als bewijs dat je pelgrim bent. Dit een stempelkaart waarop je stempels verzamelt van overnachtingsplaatsen, kerken en kroegen waar je langs komt.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Elisabeth:
    Ha Geert,
    Mocht je in Nijmegen komen, welkom.
    Je hoeft niet in grote slaapzalen in Spanje, voor een paar euro meer slaap je in een soort van particuliere albergue, en dan hadden we ook meesttijds nog een eigen kamer met eigen sanitair en ook nog wel eens een bed met lakens en een "echte" handdoek! Dan voel je je erg verwend en luxe!
  2. Olga Leertouwer:
    Beste Geert,
    Heel veel succes tijdens je wandeling naaf Santiago en als het zo nu en dan wat lastig wordt, gewoon lekker gaan zingen, helpt altijd. Klein boekje nederlands volkslied mee. Mijn gedachten en gebeden zullen bij je zijn.
    groetjes,
  3. Ineke:
    17 april 2016
    Tha, het begint op te schieten. Volgens mij hoef je je over een bed in spanje ook geen zorgen te maken, met slaapzak en matje kun je overal liggen, toch?
  4. Martine:
    17 april 2016
    Ha die Geert, leuk dat nog even lid bent geworden van vrienden op de fiets!ik heb er ok al mooie ontmoetimgen gehad op mijn Pelgrimsroute wandeling ....Ben beetle jalours.....ik Moet nog een Klein jaar wachten..... Ik zal je verhalen met veel plezier lezen.
  5. Eugene Uiting:
    17 april 2016
    Hoi geert. Na nijmegen kom je op weg naar santiago mogelijk langs venlo. Mocht je voor 17 mei langs komen dan staat mijn huis open. Liep zelf in 2008 en ga de 17 naar lissabon om weer naar santiago te lopen. Jij bepaalt je route. Dus volg je gevoel. Buen Camino. Je kunt me evt mailen of hier aangeven. Geniet en ont-moet. Groet eugene
  6. Harry Rullmann:
    18 april 2016
    Beste Geert,
    Vooral die pelgrim links met bril komt me bekend voor. Ik ben benieuwd naar jouw belevenissen op de camino en wens je een hele mooie tocht!
    Buen camino, Harry Rullmann
  7. Geert Bruijnes:
    18 april 2016
    Elisabeth en Eugene, bedankt voor het aanbod om te overnachten. Ik ga echter bij Vessem/Postel de grens over en volg de Via Monastica dus ik bereik Nijmegen en Venlo niet.
  8. Jan:
    21 april 2016
    Het wordt spannend, nog 15 dagen.
    We blijven volgen en het aanbod blijft staan!
  9. Anneke:
    22 april 2016
    hoi Geert,

nog 10 dagen! De temperatuur gaat stijgen en dat lijkt me heel prettig voor je. Wij houden je in de gaten tijdens ons verblijf op de Veluwe, mocht je in de buurt zijn, kom dan gerust langs, koffie staat klaar!
  10. Frank Naaijkens:
    25 april 2016
    Hoi Geert,

ik hoorde dat je dit ging doen; veel suc6 en veel plezier!
  11. Jan Peters:
    26 april 2016
    Hoi Geert ik vertrek vanuit Maastricht op 8 mei te voet
    Ik wens je veel succes en misschien komen wij elkaar tegen wat is je route vanaf namen?

Bon camino
  12. F.K. van der Veen:
    29 april 2016
    Beste Geert,

We moeten a.s. zondag nog maar even afspreken wanneer en hoe vaak je een vraag van mij wilt. Je heb nu in elk geval mijn e-mailadres.
    Groet,
    Freek
  13. Anneke:
    29 april 2016
    Hoi Geert,

Nu komt de vertrekdatum wel heel erg in zicht! Maar nog even geduld. Wij gaan morgen alvast vooruit met de caravan ri. Veluwe. Ha, ha!

groet
    Anneke (en Bernard)
  14. Gea en Harry:
    30 april 2016
    Heel veel succes! Een geweldige uitdaging!
  15. Jan Dietz:
    30 april 2016
    Beste Geert, bedankt voor de uitnodiging. Ik ga je zeker volgen, als je nog overnachtingsadressen nodig hebt hoor ik het wel. Ik heb ervaren dat het wel verstandig is om van tevoren je slaapadressen te regelen!
    Ik wens je een Bon Camino en we houden contact.