Nog 50 dagen!

13 maart 2016 - Alkmaar, Nederland

Na mijn e-mails en de aankondiging op Facebook hebben 70 mensen zich ingeschreven op de maillijst van mijn weblog. Vrienden, familie en ook mensen die ik niet persoonlijk ken maar die op een af andere manier wat met 'Santiago' hebben. Fantastisch! Het zal mij aanmoedigen om straks geregeld stukjes te schrijven om jullie van mijn wel en wee op de hoogte te houden. (Ik hoop niet te veel van het laatste.)

In dit stukje zal ik wat vertellen over mijn route. Er is mij door verschillende mensen gevraagd of er een vaste route is naar Santiago de Compostela. Nou, er zijn zoveel routes als pelgrims. Maar het is handig om een beschreven route te volgen. Met een boekje erbij vind je dan ook makkelijker een slaapplek. Die beschreven routes hebben ook allemaal een, vaak Latijnse, naam.
Op dit kaartje (zie foto's) is mijn route aangegeven.
Voor Nederland loop ik via Amsterdam, Utrecht en Den Bosch naar Vessem. Tot Amsterdam heb ik zelf een route uitgezet; ik loop dan langs mijn geboortehuis in De Beemster, de plaats waar het huisje gestaan heeft waar mijn vader opgegroeid is en het kerkje waar mijn vader en moeder getrouwd zijn en waar ik ook gedoopt ben. In Purmerend loop ik langs het voormalig ouderlijk huis van mijn moeder.
Vanaf Amsterdam loop ik een route uit 'Pelgrimswegen in Nederland'. Dit boekje is te dik (zwaar) om mee te nemen, ik heb daarom mijn slaapplaatsen in Nederland gepland.
Na Vessem ga ik België in en ga in zuidelijke richting over de Via Monastica. Anne en Tom wonen in Hasselt; ik kom daar niet langs, maar ze halen me ergens op voor een rustdag op een van de pinksterdagen.
In Frankrijk loop ik over de Via Campaniensis langs Reims en Troyes naar Vézelay. Daarna over de Via Lemovicensis via Bourges en Limoges naar St.-Jean-Pied-de-Port aan de voet van de Pyreneeën.
In Spanje neem ik de Camino Frances naar Santiago de Compostela.
Alles bij elkaar zo'n 2600 km. Ik denk hier zo'n 100 dagen over te gaan doen.
Ik laat mij bij het vinden van mijn weg bijstaan door de moderne techniek; mijn gps.

In mijn volgende stukje zal ik wat schijven over hoe ik denk te overnachten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jeannet:
    Hallo Geert.

alle succes van de wereld en wat fijn dat ik bij die 70 behoor.
    Hartelijke groet Jeannet
  2. 13 maart 2016
    Heel veel moed .leuk je eerste bericht.ben er geweest maar niet te voet een aparte belevenis
  3. Elisabeth:
    Ha Geert,
    Vorig jaar liep ik vanaf Maastricht dezelfde route die jij gaat lopen.
    Het was een geweldige belevenis. Ik deed er wel 146 dagen over. Maar ik had de tijd!
    Ik ga je zeker volgen, leuk. Veel succes, geniet en luister vooral naar je lijf! Ultreia et suseia Elisabeth
  4. Kenneth:
    13 maart 2016
    Succes en een inspirerende Camino gewenst. Buen Camino.
  5. Ton:
    Dag Geert,
    We kennen elkaar nog niet maar ik vond je blog via de site van het genootschap. Vorig jaar heb ik dezelfde route gelopen. Ik vond het geweldig. Leuk je te kunnen volgen en daarmee mijn eigen camino ook een beetje te kunnen herbeleven.
    Mocht je nog een slaapplek zoeken in Amsterdam, laat het dan weten. Je bent welkom.
    Nog een fijne voorbereiding en buen camino!
  6. Olga Leertouwer:
    14 maart 2016
    Heel veel succes, Geert. Je zult jezelf wel tegenkomen, wat een verrijking,
    groetjes
  7. Piet Bakker:
    Geert,

Op de route naar Santiago ligt Conques, vele pelgrims bezochten daar de Abdijkerk van Sainte-Foy. Ook al zijn wij geen pelgrims, de kerk is de moeite van het bezoeken waard. Uiteraard heb ik een digitale presentatie gemaakt.

Piet.
  8. Tonny:
    14 maart 2016
    Succes en veel ontmoetingen op je reis (naar jezelf)
  9. Henny:
    14 maart 2016
    Beste Geert, ook ik ken je niet persoonlijk maar ga je wel "volgen op de voet". Zelf lopen wij de GR5 in gedeeltes maar zwager en schoonzus hebben 11 jaar geleden vanuit Budel de Camino gelopen. Ook onder andere daarom mijn interesse . Heel veel loop plezier en inderdaad...luister naar je lichaam en drink genoeg (water) onderweg !!!
  10. Guus:
    14 maart 2016
    Dag Geert veel succes en vooral ook plezier op je voettocht. Voor mij is zo'n ervaring een paar bruggen te ver Maar door je reisverhalen hoop ik er toch een graantje van mee te pikken! Conques is prachtig, als je dat lukt zou ik daar zeker gaan kijken!
  11. Henk Laarman:
    Geert,
    Ik wens je heel veel succes en uithoudingsvermogen om deze voetreis te maken. Fijn dat ik ook het wel en wee op je reis op deze manier mag meebeleven.
  12. Henk Oudenes:
    14 maart 2016
    Beste Geert, ik heb mij aangemeld omdat ik al een gedeelte van de door jou gekozen route heb gelopen. Ben dit najaar tot Troyes gekomen. Omdat ik in Boskoop woon heb ik ook gekozen voor het pelgrimspad. Wel na Vessem Limburg ingedoken en via Maastricht, Namen op de via Campaniensis gekomen. Dit voorjaar start ik weer in Troyes. Succes met de voorbereiding en Buen Camino.
    Wie weet komen we elkaar tegen. Nogmaals succes.
  13. Tonny:
    14 maart 2016
    Na de fietstocht van Haarlem naar Santiago (2007) vorig jaar vanuit St. Jean-pied-de-Port naar Santiago>Finisterre>Muxia gelopen. Prachtige tochten met mooie ontmoetingen. Het valt niet mee om deze ervaringen te verwoorden. Geert ik hoop dat jij dit ook zo mag ervaren. Goede reis
  14. Theo den Otter:
    14 maart 2016
    Alhoewel mijn 1ste camino al weer 10 jaar geleden was, blijft het toch de meest indrukwekkende. Ook ik ben vanuit huis in Zaandam gegaan via Maastricht naar Vezelay. Maar vandaar heb ik weg genomen via Le Puy en dan kom je langs Conques. Inderdaad ook een hoogtepunt zoals zovele op die route. Ik ga je "op de voet" volgen en ik wens je een geweldige tijd. Buen camino!!!
  15. Lucia:
    14 maart 2016
    Je loopt dezelfde etappe die wij ook gelopen hebben, vanaf Den Bosch, waar wij wonen. Wij wandelen in etappes en gaan deze zomer in Logrono, Spanje weer verder. Wie weet.....
    Veel plezier met de voorbereidingen, die zijn net zo leuk!
  16. Ineke:
    14 maart 2016
    Wat bijzonder dat je iets van je roots in je pelgrimstocht opneemt.
  17. Gerrit Lam:
    14 maart 2016
    Vorig jaar heb je mijn reislogger gevolgd, nu ga ik jou volgen. Succes!
  18. Ans Zonneveld:
    14 maart 2016
    Mooi vooruitzicht, geniet nog van alle voorbereidingen, voor je het weet ben je echt op "STAP".
    Wellicht ben je zaterdag nog in Alkmaar bij de bijeenkomst van Sint Jacob? Dan ga ik nog even op zoek naar je.
    Alle goeds en een Buen Camino! GroetzzzzAnswasaandewandel!
  19. Joke:
    15 maart 2016
    Hallo Geert geweldig dat je nu dan echt op weg bent. Super tof dat ik deel mag uitmaken van jou reisverslag. Het is mijn droom om ook ooit naar Santiago te lopen. Ik wens je een veilige pelgrimspad en ongelooflijk veel plezier. Dat je maar veel leuke gezellige mensen / pelgrims mag ontmoeten.
    Tot horens Joke
  20. Ton:
    15 maart 2016
    Mocht iemand nog speciaal geinteresseerd zijn in Conques, net morgen 16-3 is er in Utrecht een lezing over deze abdij:
  21. Jan:
    15 maart 2016
    Succes Geert. Mocht je in juli in de buurt zijn kom langs om te overnachten.
  22. Eveline:
    15 maart 2016
    Mooi om dat je met je roots begint en daar een stukje van meeneemt. Een mooie en bijzondere tijd wens ik je toe.
  23. Paul:
    16 maart 2016
    Hallo Geert, ik ben samen met mijn broer Henk vorig jaar op 6 april vanuit Vessem gestart. Ook tot Vessem hebben wij een eigen route door Nederland gelopen. De route vanaf Vessem naar Santiago is dezelfde die wij gelopen hebben. Ik wens je veel succes, het is hééél zeker de moeite waard!
  24. Andries Tromp:
    18 maart 2016
    Nu nog de voorpret, 50 dagen: dat schiet lekker op. Je zult merken dat 50 dagen lopen sneller voorbij gaan.
    IK liep in twee jaar naar SdC. Zie: http://PylgerAndrys.waarbenjij.nu (deel1) en http://andrys1956.wordpress.com (deel2)
    BUen Camino!
  25. Hans de Weerdt:
    20 maart 2016
    Beste Geert, ik ga je graag volgen omdat ik weet hoe je je nu voelt. Je zult er beslist GEEN spijt van hebben. Ik ben zelf 5 maanden(3.000km) onderweg geweest via Vezelay en Le Puy. Mocht je je nog bedenken ga dan óók via Le Puy want dan kom je zeker door Conques, nu helaas niet. Op de Genootschaps web-site zie je mijn weblog in 2011 vanaf april t/m augustus. Mogelijk zie je nog wat slaapadressen en aanvullende informatie waar je wat aan hebt. Succes met de voorbereiding en uiteraard Buen Camino.
  26. Patricia Lazeroms:
    27 maart 2016
    Hallo Geert,

Ik mag je dan wel niet persoonlijk kennen, toch wil ik je heel veel plezier en succes wensen! Nu lijkt het nog ver weg maar geloof me; voor je het weet is het zover! Ik kan het weten. Na 3 maanden voorbereiding staat mijn rugzak klaar voor vertrek. Over 2 dagen, op 29 maart, begin ik vanuit Brabant aan mijn camino! Heel veel zin in maar toch ook wel heel spannend.
    Bon camino!
    Patricia
  27. Liana:
    13 april 2016
    Hallo Geert,
    Ook ik ben een onbekende voor je.(waar facebook al niet goed voor is) In 2009 ben ik op pad gegaan en in 111 dagen heb ik Santiago bereikt. Een ervaring die je niet meer los laat. Ik wens je een hele goede weg en ik vind het fijn dat je ons laat meegenieten van je belevenissen. Buen Camino
  28. Jan Aartsen:
    17 april 2016
    Dag Ton.
    Jij volgt ongeveer dezelfde route als ik gedaan heb.
    Ik zal eengeïnteresseerde volger zijn.
    Veel succes.
    Jan
  29. Gerrit bosch:
    17 april 2016
    Hallo Geert , wij kennen elkaar ook niet maar ik ben zeer geïnteresseerd en geïnspireerd door verslagen zoals die van jou, ik heb ondanks behoorlijke artrose zelf ook voornemens om vanuit Nederland de Camino te lopen succes en bovenal veel plezier tijdens jou reis.