Dag 12, 13, 14

15 mei 2016 - Hasselt, België

Afstanden: 31/24/0 km
Plaatsen: Postel, Meerhout, Diest, (Hasselt)

Vrijdag 13 mei
De nachtelijke stilte in de Abdij viel dus wat tegen. Maar met oordopjes lukte het toch om 7:15 uur aanwezig te zijn voor het ochtendgebed. Na het ontbijt kon ik niet direct weg; pater Benny had pas tijd toen de afwas van het ontbijt van 30 personen was weggewerkt. Leermoment: bij aankomst stempel vragen.
Vandaag was het weer een warme dag. Na een paar kilometer was er een lange etappe langs een kaarsrecht kanaal. Deze kanalen zijn aangelegd om het gebied te ontsluiten. Alles met de hand gegraven. Momenteel lees ik een boek waarin de drooglegging van de Haarlemmermeer ter sprake komt. Wat een leef- en werkomstandigheden pakweg 150 jaar geleden, met bijbehorende ziekten.
Ik kwam langs een moderne aardbeienkwekerij met verkoopautomaat. Pondje aardbeien gekocht en ter plaatse opgegeten. Heerlijk.
Zoals elke dag waren de laatste 5 km het moeilijkste. Of je nu 20 loopt of 30.
Na aankomst bij herbergiers Mannu en Linda een welkomstbiertje met Linda gedronken. Linda maakt foto's van pelgrims. In het fotoboek kwam ik wat bekenden tegen. (Lezers van mijn blog Jan Dietz en de gebroeders Ursem zijn hier ook geweest)
Daarna gedoucht en het door Linda bereide driegangenmaal genuttigd. Het voordeel van een herberg die door pelgrims gedreven wordt is dat bekend is hoeveel een pelgrim moet eten. Goed maal, Linda!
Daarna nog even buiten gezeten; het wordt al frisser. Op tijd onder de wol.

Zaterdag 14 mei.
De wekker liep niet af omdat het zaterdag is. (Verkeerd ingesteld) Gelukkig was ik op tijd wakker voor het ontbijt. Na afscheid met nog wat foto's (Mannu en Linda bedankt voor het doorsturen) op pad. Vandaag niet zo'n lange afstand. Vandaag loop ik rechtstreeks naar Diest, voor de overnachting was ik toch al van de route af. Ik sla de lus via Tongerlo over.
Na een stukje gelopen te hebben kwam ik een oudere man tegen die een heel verhaal tegen mij begon in streekdialect. Nadat ik vroeg of hij vooral langzaam wilde spreken was een eenvoudig gesprek mogelijk. Hij was al twee uur aan het lopen en ik was de eerste die hij tegenkwam. En dat op een zaterdag. Maar zijn attributen zeiden wel wat over zijn route: naast een lap om de insecten te verjagen had hij ook een snoeischaar mee tegen de stekels.
Gelukkig was ik op tijd in Vorst; de bakker sluit kort na de middag. Rust gehouden in het door Mannu aanbevolen prieeltje. Wel wat tochtig, want het is vandaag behoorlijk kouder dan gisteren en er staat flink wat wind.
In Diest ben ik opgehaald door Anne en Tom voor een rustdag morgen in Hasselt.

Zondag 15 mei.
Rustdag in Hasselt bij Anne en Tom. Marja, Lotte en Ben zijn hier ook gekomen, zodat het gezin met aanhang weer even compleet is.
De dochters hebben koekjes gebakken in de vorm van Jacobsschelpen. Ik word prima verwend.

1. Elza:
    15 mei 2016
    Ik geniet van je blog, ik ken je niet maar de wijze waarop je dingen vertelt die je tegen komt en hoe je ermee omgaat spreekt me aan.
    En die foto: de pelgrim liggend op de bank, vind ik mooi. Het is goed om af en toe te rusten....dat mag helemaal. Ik wens je , nogmaals, heel veel mooie momenten op je tocht: of je nu wandelt of rust ! Beiden zijn nodig.....
  2. Ytje Poppinga:
    15 mei 2016
    Ha Geert, gaat mooi zo! Fijn om even samen te kunnen zijn, geniet van deze dag! Morgen weer goede moed!
  3. Ineke:
    15 mei 2016
    Geniet maar van de rust en al het andere goede op deze dag. Magda en ik pakken morgen onze rugzak in voor een stuk Nederlands pelgrimspad. We starten in Amsterdam en voorlopige eindbestemming is Vessem. Voor morgen voor jou: buen camino.
  4. Roelie Faay:
    15 mei 2016
    Je bent aardig opgeschoten, hoop dat het goed blijft gaan je gaat het mooie weer tegemoet.denk er om je moet genoeg blijven drinken en je rust pakken onderweg en bovenal moet je genieten. Groetjes uit Maarsen je adresje van 5-5
  5. Annerien:
    16 mei 2016
    Mooi om je zo te kunnen volgen, Geert.Ik geniet van je verhalen.
    Leuk dat jullie weer even compleet zijn. En goede reis weer.
  6. Piet Bakker:
    Geert,

Van al de opnames en enkele reacties met passende muziek kan een presentatie worden gemaakt, ik ben je man.

Piet.
  7. Anneke:
    16 mei 2016
    toppie! et gezin even bij elkaar in Hasselt.
    Veel wandelplezier de volgende kmters!

Groet
    Anneke
  8. Truus Assies:
    17 mei 2016
    Wat fijn om even bij elkaar te zijn! Goede reis verder!