Dag 20, 21

22 mei 2016 - Rocroi, Frankrijk

Plaatsen: Givet(F), Olloy-sur-Viroin(B), Rocroi(F)
Afstanden: 25/33 km

Zaterdag 21 mei
Vandaag heb ik niet zoveel bijzonders beleefd. Het eerste deel van de route ging nog langs de Maas, daarna ging het de Ardennen in. Uiteindelijk liep ik België weer in. Frankrijk heeft een hap uit België genomen, daar ligt Givet in en natuurlijk een kerncentrale. Op een terras in Treignes heb ik een aardig gesprek gehad met vijf wandelaars uit Aalst. Voorlopig waarschijnlijk het laatste groepsgesprek in het Nederlands. De rugzak met schelp moest bij vertrek nog even op de foto.
In Olloy sliep ik op de camping.

Zondag 22 mei
Het regent. Ik heb bijna drie weken gelopen zonder regen. Nu regent het dus. De tent afbreken in de regen is nog een dingetje, tenminste als het doel is zo weinig mogelijk water mee te nemen. Je wilt de natte tent onder in de rugzak hebben, dus die moet er eigenlijk als eerste in. Gelukkig had ik de beschikking over een overdekte picknicktafel. De poncho aandoen met zo'n bult op je rug is ook even oefenen.
Het heeft dus de hele dag geregend. Wandelen in de regen is heel wat anders. Het is een bosrijke omgeving. Bospaden worden ook gebruikt door bosbouwers met zware machines, diepe bandensporen, modderpoelen, paden worden rivieren, stroompjes worden stromen.
Resultaat: sop sop schoenen doorweekt, sokken kletsnat. Hoe krijg ik die schoenen weer droog...
De beheerder van de refugo haalt me op van het marktplein van Rocroi. In de refugo is ook Henny uit Sittard. Hij fietst naar Santiago, zo'n beetje dezelfde route als ik loop. Zo hebben we de avond nog wat aanspraak aan elkaar.
Rocroi is een mooi stadje, maar ik zal er vanwege de regen niet veel van zien. De overnachting voor morgen is geregeld.

Iets over de kilometers.
In de eerste plaats: onder het kaartje op deze weblog wordt een totaalafstand genoemd. Let daar maar niet op, dit is de optelling van de hemelsbrede afstanden tussen de overnachtingsplaatsen en slaat dus nergens op.
De afstanden die ik in aan het begin van deze stukjes schrijf, zijn de afstanden die ik van mijn gps aflees, dus de afstanden die ik echt loop, ook wat ik omloop voor overnachtingen en voor leeftocht. Ik heb ook wel stukken afgesneden.
Op dit moment zit deel 2 van de route er op. Ik heb het deel door Nederland en de Via Monastica gehad en ga nu de Via Campaniensis naar Vezelay op. Totaal heb ik nu 533 km gelopen, effectief 513 km (volgens het boekje dus). Per dag gemiddeld: 24, inclusief een rustdag.
Vandaag geen foto's vanwege het weer.

1. Nel:
    23 mei 2016
    Sterkte Geert, wij hopen dat je het mooie weer tegemoet gaat!
    gr. Nel en Evert.
  2. Elza:
    23 mei 2016
    Mooi, Geert, dat je in Rocroi bent aangekomen en de Via Monastica daar hebt afgerond. Als ik ooit richting het zuiden ga heb ik plannen ook de via Monastica te volgen. Het is leuk nu jouw wandeling/pelgrimstocht te volgen. Ik zie hier op het weerkaartje dat de weerberichten niet echt ´lekker´ zijn voor de komende dagen. Dat schijnt erbij te horen....er komen andere tijden.
  3. Elly:
    Hoi geert. Hoe lang wil je er ongeveer over doen. Heb je een idee? Groetjes
  4. Dorette:
    23 mei 2016
    Hoi Geert, ik hoop voor jou dat regen ☔ je verder bespaart blijft. Hier in Spanje hebben we in geen maanden regen gezien. Maar de Pyreneeën kunnen ook nog wel wat in petto hebben. Ik zal voor je duimen!!
  5. Geert:
    Elly, ik ga uit van 100+ dagen. 25-30 km/dag
  6. Wim van Rijkom:
    23 mei 2016
    Geert, wat lees ik nou? Heb je geen deugdelijke schoenen meegenomen?? Blijf daar niet mee doorlopen, je voeten gaan eraan. En intussen bidden voor mooi weer..
    Groet, Wim
  7. Geert:
    23 mei 2016
    Win, lieslaarzen zouden een oplossing bieden.
  8. Bram Sluis:
    24 mei 2016
    Klinkt mooi...
    Veel mooi momenten toegewenst.
    En voor de moeilijk periodes heel veel sterkte.
  9. Hans en Anneke:
    25 mei 2016
    Tja, we zongen het al op je feest: dropp'len vallen ook in mei'. Hebben er nu eenderde van de Ruta Via de la Plata opzitten. Ik zal een tafeltje in SdC voor je vrijhouden. Succes.