Dag 22, 23, 24

25 mei 2016 - Bazancourt, Frankrijk

Plaatsen: Rocroi, Signy-L'Abbaye, Chateau-Porcien, Bazancourt.
Afstanden: 35/27/25 km

Maandag 23 mei
Boven alle weersvoorspellingen is het vandaag droog. De schoenen beginnen al weer aardig te drogen. Zoals Ineke schreef: je eigen warme voeten zijn het beste droogmiddel voor je schoenen. Helaas op het laatste stuk van de dag liep de route weer door een moddergebied. Gelukkig kwam er daarna kniehoog nat gras, zodat de schoenen wel nat waren, maar niet zo vuil. In Reims ga ik maar eens op zoek naar een spuitbus voor de schoenen.
Vandaag overnacht ik op een privé-adres, bij de alleraardigste Mw. Créquy. Ik mag op de grote tweepersoons kamer omdat er geen andere gasten zijn. Ik mocht bij haar koken maar daar kwam ik te laat achter. Ach, een keer eten in een luxe restaurant is ook wel eens leuk, ook al was het niet echt de hoeveelheid die je nodig hebt als je deze afstanden loopt.

Dinsdag 24 mei.
Na een heerlijk ontbijt met (alweer) marmelade de la maison en een aardig gesprek op mijn niveau Frans op weg. Mw. Créquy had mij aanraden om het eerste stuk niet door het natte bos te lopen, maar over de rustige D-weg. De schoenen, die door de kranten van Mw. Créquy aardig gedoogd waren, konden zo goed nadrogen en het scheelde nog 5 km lopen ook.
In Château-Porcien aangekomen melde ik me bij de Mairie, waar ik een stempel in mijn pelgrimspas en de code van het slot van de gite kreeg.
Hoe zit zo'n gite er nu uit? Dat is nogal verschillend. In dit geval is het een ruimte van 2,5 bij 4 meter met een stapelbed en een enkel bed. Er is ook nog een onderschuifbed, maar als dat door een vierde persoon gebruikt wordt kan niet iedereen tegelijk uit bed. Verder is er een douche en een apart toilet en geen ramen, behalve matglas in de deur. Maar het kost dan ook niets, ook geen 'donativo' (vrijwillige bijdrage).
We zijn vanavond met z'n tweeën. Ad uit Breda is iets eerder uit Vessem vetrokken, hij maakt iets minder kilometers per dag omdat hij wat last van z'n beenspieren heeft. We kunnen niet koken dus we gaan samen eten in de kroeg. Dat ging best vreemd, we zeiden alleen dat we wilden eten. Vervolgens komt er een maaltijd van drie gangen gemaakt door de vrouw van de kroegbaas. Maar het smaakte prima. We wisten ook niet wat het ging kosten tot we moesten afrekenen. Twaalf euro. (Exclusief de Leffe)

Woensdag 25 mei.
Wat zijn de mensen hier toch aardig. Ze zwaaien naar je uit de auto en groeten als je lopend voorbijkomt.
Ik loop door het dorp Avançon om de kerk te gaan bekijken, komt er een vrouw achter me aan of ik koffie wil. Graag natuurlijk, want ik had alleen nog maar een kop oploskoffie op. Ik moest binnenkomen een kreeg een soepkom koffie met een schaal koekjes. We hebben leuk zitten babbelen en ze heeft me nog even de legende van Saint Remy en de pot zalf die op wonderbaarlijke wijze uit de hemel kwam en waar de eerste koning van Frankrijk, Clovis, te Reims mee gezalfd is en alle Franse koningen nadien. Toen ik wegging liep de mevrouw nog even mee naar de kerk waar ik nog een korte rondleiding kreeg.
Een dorp verder, St-Loup-en-Champagne, was er weer een mevrouw die me koffie aanbood. Ik loop deze camino o.a. voor de ontmoetingen en ik spuug niet in een kop koffie, dus ik maar weer mee. Deze mevrouw vond het wel heel belangrijk dat ik de gite in Bazancourt reserveerde om zeker te zijn van een plaats. Ik heb gevraagd of zij dan voor mij wilde bellen, dat wilde ze wel dus dat was ook weer geregeld.
Ik zit nu dus in de gite in Bazancourt. Weer met Ad uit Breda.
Deze gite is de backstage van het plaatselijke theater. Ik denk dat het theater niet meer gebruikt wordt want ik zag in het plaatsje een nieuw cultureel centrum. We hebben heerlijk de ruimte, en weer gratis. Zie de foto.
Omdat op woensdag alle restaurants en kroegen hier dicht zijn, hebben we magnetronmaaltijden met iets gezonds erbij gehaald. Kortom, weer een dag waarop ik binnen het budget bleef.

1. Heleen:
    25 mei 2016
    Succes! Leuk om te lezen. Goed hoor dat je zo'n hoog gemiddelde afstand per dag haalt.
  2. Elisabeth:
    26 mei 2016
    Gaat goed zo te lezen, wij lagen( ik op het onderschuif bed) met z'n 4en ja en dan is het wel benauwd maar inderdaad gratuit. De maaltijd aan de overkant is een echt pelgrims menu, zo kom je ze veel vaker tegen Geert, in Spanje niet anders, allemaal prima te eten en betaalbaar. Je bent bijna in Reims, de eerste mijlpaal! Bon Chemin
  3. Olga Leertouwer:
    26 mei 2016
    Mijn gedachtdn en gebeden zijn bij je, Geert. Hoop dat je mooie ontmoetingen hebt onderweg!
  4. Maria Snippe:
    Bijzondere verhalen, Geert!!
  5. Harrie rutten:
    26 mei 2016
    Hoi Geert, Ik lees af en toe je berichten, ze zijn leuk om te lezen. Niet te veel champagne drinken foor!! Groeten en veel succes, harrie
  6. Petra:
    Hoi Geert,

Wat goed dat het lekker gaat. Ik zie op het kaartje dat de wandelroute anders loopt als de fietsroute ... dat wist ik niet.
    Prachtige foto's.

Groet en goede tocht verder!

Petra Kool