Dag 25, 26

27 mei 2016 - Champillon, Frankrijk

Plaatsen: Bazancourt, Reims, Champillon
Afstanden: 21/29 km

Donderdag 26 mei.
Wat leer je toch veel. Hoe heel mooi ook heel saai kan zijn.
Het stuk voor Reims gaat door een lieflijk licht glooiend gebied, over een zandweg tussen de velden met bijna uitgebloeid koolzaad, luzerne, bieten en verschillende soorten graan, waar de leeuweriken prachtig aan de hemel zingen.
Maar wat duurt het lang voor de kathedraal van Reims dichterbij komt en wat zijn er geen plekjes om even in de schaduw te gaan zitten en wat is drie uur achtereen lopen dan lang. Maar goed, de Meseta komt nog...
Ik kwam tegen half een bij de kathedraal in Reims aan. Wat een prachtig bouwwerk is dat toch, met als bekende trekpleister de lachende engel.
Randonneurs & Pèlerins 51 is de uitgever van de wandelgids die ik momenteel gebruik. (RP51, met een knipoog naar de RN51, de autoweg die ongeveer hetzelfde traject volgt) Vrijwilligers van RP51 zitten in de kathedraal om wandelaars te bellen bij het vinden naar een slaapplaats. Ik had daar geheel op vertrouwd en begaf mij op aanraden naar de jeugdherberg, ruim een km lopen. Geen plaats. Teruggekomen bij de kathedraal was Ad uit Breda daar ook weer. Dan maar naar Saint-Sixte, niet ver van de kathedraal (ik wilde daar eerst niet heen omdat een luidruchtige Duitser die naar drank stonk in een gele overall daar ook heen ging). Daar aangekomen; vol. Bedankt RP51 voor de hulp. De adressen staan ook in het boekje.
Gelukkig wilden de dames bij Saint-Sixte ons wel helpen. Ze hebben gebeld naar het klooster van de Clarissenzuster ver buiten de stad. Wij daar heen, met de bus, die propvol zat omdat er een staking was (we zijn in Frankrijk). We konden nog net laatste deel van de vesper meemaken, waarna we een goed maal kregen. Deze zusters eten 's avonds warm omdat er veel buiten het klooster werken. Thuis krijg ik nooit andijvie.
Goed geslapen die nacht.

Vrijdag 27 mei.
Na ochtendgebed en een sober ontbijt vetrokken. In de bus kwamen we er achter dat we beiden de sleutel van de kamer nog in de zak hadden. Nog maar een keer gebruikt gemaakt van de mensen van Saint-Sixte, zij zullen de sleutels opsturen en even bellen.
Bij het verlaten van Reims nog even de Decathlon aangedaan voor een paar sandalen. De teenslippers zijn nu echt op ondanks de reparatie met de tie-rap van Jacobus. Ook heb ik een hoed (nee Anne, geen Tilly) aangeschaft, zodat ik wat beter beschermd ben tegen de zon. Zie foto.
Toen het wat heuvelachtiger werd heb ik Ad achter mij gelaten. We hebben een ander tempo en Ad loopt wat minder km per dag. We hebben een leuke tijd samen gehad, maar er komt een eind aan, zo gaat dat op de Camino.
Oh ja, ik heb ook nog een hand gekregen van de burgemeester van Trois-Puits. En een stempel. En vers water.
En ik heb een blaar.

1. Anne:
    27 mei 2016
    Pas dan maar op dat je hoed niet wordt opgegeten door een olifant. Alleen Tilly's kunnen daar tegen.
  2. Monica:
    27 mei 2016
    Hoi Geert, ik geniet enorm van je verhalen.
    Veel succes nog en ik blijf je graag op deze manier volgen.
    Hartelijke groet,
    Monica
  3. Monica:
    27 mei 2016
    Hoi Geert, wat een mooi reisverslag en wat leuk dat we zo kunnen meegenieten van je avonturen. Veel succes en mooie ontmoetingen!
    Groet, Monica
  4. Elisabeth:
    Hey Geert,
    Tjonge je bent al ver! En je hebt wel geboft dan op de oude Romeinse Heerbaan! Ik was vorig jaar 10 cm groter door de klei onder mijn schoenen...
    Bijzonder hé bij de Clarissen.
    ik blijf je met plezier volgen. Bon Chemin
  5. Pauline:
    28 mei 2016
    Mooi om je te volgen. Je gaat goed, alleen die blaar is vervelend. Valt hij buiten je nieuwe wandelsandalen?

Mooie wandeling, vandaag
  6. Piet Bakker:
    Geert,

Goed dat je lopend bent en geen fossiele brandstof nodig hebt zoals wij onlangs in N.W Frankrijk. Uit je verhalen is te lezen dat je rijker wordt, wat een avontuur.

Piet.
  7. Wim van Rijkom:
    28 mei 2016
    Kijk Geert, toen ik recent mijn 'Tilley hat' opzette riep een Ier "Ah, there is another gentleman in the group." En dát mis je met je niet-Tilley... Je wordt niet (h)erkend als gentleman. Maar voor een Caminoganger gelden wellicht andere waarden.
  8. Dineke roet odie:
    28 mei 2016
    Wat leuk die reisverslagen ik volg je op de voet hoor veel succes verder met lopen
  9. Anneke:
    hoi Geert,

dankzij de andijvie kan je weer verder en onder t gezang van de leeuwerikken................waar maak je dat mee tegenwoordig. Nederland (N.H.) kent ze maar weinig. Sukses met je nieuwe sandalen en houd je hoed s nachts maar op!
    Groeten en plezier
    Anneke
  10. Hinke van Breeden:
    hallo Geert,

Wat is dit een geweldige ervaring, ik loop in gedachten met je mee. Ik geniet van je reisverhalen, je zult vast wel veel ervaringen opslaan in je hart want je kunt niet alles delen met iedereen.Blijf volhouden en genieten, je bent al een eind op weg geweldig!!!
    Groeten,
    Hinke
  11. Geert:
    28 mei 2016
    Wim, Decathlon is de Aldi van de buitensportzaken. Best redelijke spullen, maar voor topkwaliteit moet je elders zijn. Morgen maar eens zien hoe de Quechua opdroogt na de bui van vandaag.
  12. Anne:
    29 mei 2016
    Haha Wim! Waar zit de 'vind-ik-leuk-knop'?