Dag 34, 35, 36

6 juni 2016 - Vézelay, Frankrijk

Plaatsen: Collan, (Chablis,) Saint-Cyr-de-Colons, Bessy-sur-Cure, Vézelay
Afstanden: 18/20/21 km

Zaterdag 4 juni
Vandaag heb ik maar een kort stuk gelopen. Dat heeft te maken met:
- een paar dagen wat rustiger aan doen;
- beschikbaarheid van betaalbare slaapplaatsen;
- uitkomen op een korte afstand op de dag dat ik in Vézelay aankom.
Daar komt nog bij dat ik een paar kilometers 'won' omdat de afstand over de weg korter was dan door de velden.
De wijnbouw van Chablis heeft grote schade opgelopen, late vorst, hagel. Dat geldt ook voor het graan, daar komt nog bij dat veel graanvelden onder water staan. 2016 wordt een slecht jaar voor de Chablis.
Als ik langs de zaadvormende koolzaadvelden loop ervaar ik wel iets bekends van Noord-Holland: de geur van rotte kool.
Als ik dit schijf zit ik in de gemeentelijke gite in Saint-Cyr-les-Colons. Het is een grote gite met twee slaapkamers met elk 6 slaapplaatsen. Je kunt zo aan komen lopen en je in het weekeinde bij een contactpersoon melden. Voor een stempel moet je naar de kruidenier. Goed geregeld hier.
Bij mij aan tafel zit Anne-Marie. Zij is de beheerder van de camping in Chablis. Ze zit hier omdat haar huis niet bereikbaar is door het hoge water. De camping is even in de rivier verdwenen. Dan klaag ik niet mee over een paar natte schoenen en sokken. Op een van de foto's zie je de weg naar de camping, een onderdeel van mijn 'officiële' route. Anne-Marie heeft ook een hond mee, een echte allemansvriend, en een kat. Maar die is gevlucht zodra ik binnen kwam.
De gite is ook voorzien van een wasmachine en een wasdroger. Mooie gelegenheid om alles eens lekker te wassen. Wassen is meestal het probleem niet, maar op tijd droog krijgen.

Zondag 5 juni.
Ik heb vandaag niet zo'n haast. Voor mijn doen uitgeslapen, (ik heb het dan over 8 uur) rustig ontbeten en ingepakt, afscheid genomen van Anne-Marie en de hond. De kat heb ik nog steeds niet gezien.
In de ochtend moet de poncho weer aan, ik wordt er steeds handiger in. Wie een instructie poncho-handling nodig heeft, ik ben beschikbaar vanaf september. In de loop van de dag wordt het droog en de zon laat zich zelfs even zíen. Zou het dan toch...
Ik slaap vannacht op een particulier adres en ben vanaf 4 uur welkom. Omdat ik veel te vroeg ben rust ik twee keer een uur, gewoon weer buiten op een bankje voor de kerk.
Tegen halfvijf werd ik hartelijk ontvangen door Marie-Hélène, die zelf ook gepelgrimeerd heeft. Ze heeft haar zolder ingericht als pelgrimsonderkomen. Er is plaats voor 4, apart sanitair en een complete bibliotheek over pelgrimeren. Als je de weg even niet meer weet: de kaarten hangen aan de muur.

Maandag 6 juni
Vézelay is vanouds een belangrijke pelgrimsplaats. De basiliek, de geweid is aan Maria Magdalena, heeft een voorportaal waar vroeger de pelgrims sliepen.
De basiliek is al van verre te zien, Vézelay ligt op een berg, aan het einde van de alsmaar klimmende straat staat bovenaan de basiliek. De pelgrimsroute komt van de zijkant een zodoende heb je een goed zicht op de basiliek, en een stevige klim.
Vandaag rond ik het dus het eerste stuk van mijn camino af. Ik ben op een derde. Het ontroerde me wel, moet ik zeggen. Op een of andere manier kreeg ik hierdoor de kracht om de laatste kilometer omhoog te lopen. 950 km heb ik nu gelopen.
Ik slaap in 'Centre Sainte Madeleine' twee slaapzalen m/v met elk tien bedden. Ik denk dat we met drie mannen zijn. We eten straks gezamenlijk. Ieder koopt wat, ieder doet wat.
Vandaag overigens prima weer, zon, 23 °C, wel heel vochtig.

1. Elza:
    6 juni 2016
    Mooie verhalen Geert. Als ik dat zo lees ...mmmm..doet me verlangen de Camino ook een keer(dan wel in gedeelten)te gaan doen. Wie weet.....
  2. Magda van keulen:
    6 juni 2016
    hoi geert, met veel plezier lees ik je verhalen, het geeft het idee dat ik meeloop al houd ik dan droge voeten en is er ruim voldoende te eten elke dag.
    kan me voorstellen dat vezelay je ontroerde, al op een derde van je camino, klasse, gisteren heeft ineke je bericht voorgelezen in de laatdienst en zo gingen ieders gedachten naar je uit, er werd zeer aandachtig geluisterd.
    er zal ook vast een groot of klein schietgebedje voor je uitgesproken zijn in de stilte van ieders hart, dat het je goed mag blijven gaan en dat je met veel plezier en gedragen door allen die achterbleven je weg mag vervolgen, beun camino. liefs magda.
  3. Ineke:
    6 juni 2016
    Hier, in Alkmaar achter mijn computer voel ik de ontroering met je mee. En ik denk zo vaak aan je als het journaal vertelt over de hoge waterstanden in Frankrijk... En wat leuk dat je een stukje had geschreven voor ons, bezoekers van de Laatdiensten. Ik deed mee in de voorbereiding van de dienst van gisteren en ik had de eer jouw stukje te mogen voorlezen. Echt leuk! Buen camino!
  4. Guus:
    6 juni 2016
    Mooi verhaal, leuke droge humor. En alweer 950 km, chapeau!
    Vezelay is prachtig, die hele streek trouwens. Marij en ik kennen die goed, kwamen er al vaak in de 70ger, 80ger jaren. De middeleeuwen waren Marij's specialisatie in de kunstgeschiedenis.
    Loop lekker door, het wordt nu vast beter weer en droger!
  5. Pauline:
    6 juni 2016
    Inderdaad, hoedje af. Wat ben je al ver gekomen op je voeten en handigheid mrt je poncho. ☺

Heerlijk, Vezeley. Een grote mijlpaal.

Wel te rusten voor srraks
  6. Piet Rosenhart:
    Dag Geert,
    In 2013 heb ik ook bij Marie-Hélène geslapen in haar gezellige huis achter de kerk. En als je dan zicht krijgt op Vezelay: indrukwekkend!
    Loop je hierna via Bourges of nevers? In Nevers kun je overnachten in het klooster waar ook Bernadette in een glazen kist ligt opgebaard. Heel speciaal!
  7. Ytje Poppinga:
    7 juni 2016
    Mooi Geert, Vézelay is heel bijzonder en ik kan me goed voorstellen hoe ontroerend het moet zijn daar aan te komen. Hoeveel geschiedenis komt daar niet samen? Succes en goede inspiratie! X
  8. Truus Assies:
    7 juni 2016
    Wat fijn, Geert, dat het eerste deel erop zit! Dat geeft weer moed voor wat nog komt. hartelijke groeten!
  9. Anneke:
    7 juni 2016
    Geert, dank voor je mooie verslag.
    Het weer is prima, heel fijn.

groeten
    Anneke
  10. Dineke roet odie:
    7 juni 2016
    Wat een prachtig reis verslag weer ik volg je op de voet hoor
  11. Jan Stevens:
    Hoi Geert
    Als je via Nevers gaat kan je gaan slapen in de herberg L'Esprit du Chemin in het gehucht Chemin bij 58800 Anthien dit is ca 25 km voorbij Vezelay
    Di is de nieuwe herberg van Arno Kuppen en Humberta Wiersma
    Bel voor te reserveren 0033(0)386220285
    Prachtige tocht met heel veel voor mij mooie herkenbare momenten
    Neem de tijd en blijf genieten
    Succes verder
    Met pelgrimsgroeten
    Jan Stevens
  12. Annerien:
    7 juni 2016
    Hoi Geert, ook voor mij geldt dat er veel bekend is. Met name Vezelay. Daar kom ik vaak en heb er een stukje van mijn hart gelaten.
    Volg je verhalen met veel aandacht en wens je droge voeten en meer voor de komende tijd. Ben camino! Annerien
  13. Annette Brouwer:
    Dag Geert,
    Helaas gisteren je verhaal niet gelezen, maar waarschijnlijk ben je vandaag bij Arno en Huberta. Ik ben met Arno over iets anders in gesprek en ik hoorde dat er een pakje voor je lag.
    En dan zul je ook wel gemerkt hebben dat Arno en Huberta boven aan een steile heuvel wonen (dat zeggen ze er nooit bij).
    Doe ze de groeten en doe zo voort
    André
  14. Eveline:
    7 juni 2016
    Jaren terug waren we ook in de basiliek in Vezelay: prachtige lichtval in de kerk. Die heb je vast wel gezien.
    Mooie verslagen schrijf je, ik lees ze graag. Je zult een hoop beleven onderweg, veel is niet in een verslag te beschrijven.
    Een lied wat mij te binnen schiet als ik jouw verslagen lees over de wateroverlast: hoever te gaan en of er wegen zijn (Oosterhuis en Oomen)
  15. Hans en Anneke:
    7 juni 2016
    Hoi Geert. Onder het gebeier van de klokken van de kathedraal, kwamen wij vandaag het plein op rijden. Altijd weer een bijzonder moment. De camino heeft ons weer mooie ervaringen gegeven. T.z.t. zullen we die wel delen. Je pilsje heb ik maar vast opgedronken. Groet en buen camino
  16. Elisabeth:
    7 juni 2016
    Gefeliciteerd met deze mijlpaal Geert en wat een mooie foto's heb je gemaakt! Goed vervolg verder, het blijft leuk om je te lezen en o weer mee te lopen! Bon Chemin, Grtjs Elisabeth
  17. Janny van Duijnen:
    9 juni 2016
    dag geert, ik lees nu voot 't eerst je verslag. moest meteen terugdenken aan ons bezoek aan vezelay, dat prachtige licht in de kerk, om nooit meer te vergeten.
    goede tocht gewenst
  18. Piet Bakker:
    9 juni 2016
    Geert,

Zijn die foto's in de basiliek van Vezelay van jouw? Mis je de dynamiek van IJmuiden nu je die rust op je pad ervaar. Wij zoeken de rust op In Alaska, misschien enige spanning als we BB opzoeken of tegenkomen. Alaska is Republikeins, dat gaan we veranderen. Op IJsland twee Alaskanen ontmoet, die vangen ons op, en reizen mee naar de beer trip.

Geert even geen reactie meer, zet hem op, veel plezier van ons.