Dag 37, 38, 39

9 juni 2016 - Arbourse, Frankrijk

Plaatsen: Vézelay, Le Chemin, St-Révérien, Arbourse
Afstanden: 25/30/30

Dinsdag 7 juni
Alle pelgrims die uit Vézelay vertrekken (of verder gaan) worden uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de lauden (ochtendgebed) van de zusters en broeders van de Fraternité Monastique de Jérusalem om 7 uur in de basiliek. De zusters en broeders zingen prachtig vierstemmig. Met mijn beperkte kennis van het Frans en de bekendheid met de Psalmen kan ik de teksten wel volgen. Na de reguliere liturgie mogen de pelgrims naar voren komen en krijgen de zegen voor hun (verdere) tocht. Ik had plotseling een aanval van hooikoorts, zal wel komen door de bloemen voor het altaar. :-)
Daarna naar de bakker (bijna helemaal naar beneden) en weer naar Centre Sainte Madeleine (helemaal naar boven) voor het ontbijt. Het centrum zorgt voor alle benodigdheden voor het ontbijt, behalve voor brood. Na het ontbijt op weg (weer helemaal naar beneden)
In het dorpje onderaan de berg waar Vézelay op ligt, liep ik ineens langs een klompenmakerij. Ik keek even naar binnen. De klompenmaker droeg een klompje om zijn nek met zijn naam erop. Willem. Dat was dus een Nederlander. Hij vertelde mij dat de klompenmakerij al vierhonderd jaar bestaat. Klompen worden niet alleen in Nederland gebruikt. Hij verwerkt de goede eigenschappen van de Nederlandse klomp, het voetbed, in het Franse model.
Vandaag was het een warme dag. Ik heb momenteel een literfles aan mijn drinkslang en een halve liter als reserve. Ik moest drie keer bijvullen, soms bel ik aan, soms wordt spontaan gevraagd of je water nodig hebt. Er volgt altijd wel een praatje.
De route vanaf Vézelay heeft twee varianten; een noordelijke via Bourges en een zuidelijke via Nevers. Toen ik het boekje van de noordelijke variant al in huis had, hoorde ik dat op een dag afstand van Vézelay de nieuwe herberg van Arno Cuppen en Huberta Wiertsema, l'Esprit du Chemin, ligt. Tot voor kort hadden zij een herberg in St-Jean-Pied-du-Port aan het begin van de Camino Frances, de meest belopen route door Spanje. Ik had al het een en ander over hun nieuwe herberg gelezen, en toen ik hoorde dat Freek en Nina daar als vrijwilliger zouden gaan werken (in juli) besloot ik om daar toch langs te lopen.
Het was een welkome ontvangst door de vrijwilligers Sonja en Jan-Willem. Het is echt een paradijsje. Prachtige herberg, opgemaakte bedden, handdoeken, alles keurig verzorgd. Maar wat hebben ze nog veel te doen. Er was nog een andere pelgrim, Daniel, een Fransman die goed Engels sprak. We hebben ongeveer de hele avond over de door Sonja bereide maaltijd gedaan, inclusief gewoon koffie toe, waarbij we nog naar binnen moesten vluchten voor een regenbui. Arno en Huberta hielden ter plaatse vakantie dus die heb ik niet/weinig gezien.
Ik heb nog eens kritisch gekeken wat ik allemaal meezeul in mijn rugzak. In Frankrijk heb ik nog niet gekampeerd een als ik voor €10 in een gemeentelijke gite zit, ga ik echt geen tent meer opzetten. Dus tent eruit, kookspullen, in overleg met Huberta het luchtbed met bijbehorend frame van het stoeltje, thermohemd en -broek (tentpyjama), routeboekjes... kortom, 4 kg minder die Freek en Nina voor mij gaan meenemen. Bedankt alvast.

Woensdag 8 juni.
Ik heb de eerste kleurenstempel in mijn pelgrimspas. De stempel van l'Esprit du Chemin is rond en heeft een open plek ik het midden. Op die plaats heeft Sonja een boom met een hartje getekend in rood en groen en geel, het beeldmerk van l'Esprit du Chemin.
Ik kreeg ook nog een kaartje mee met een gedicht van Antonio Machado. Vertaald in het Nederlands, maar de Spaanse versie is natuurlijk veel mooier:

Caminante, son tus huellas
el camino y nada más;
Caminante, no hay camino,
se hace camino al andar.
Al andar se hace el camino,
y al volver la vista atrás
se ve la senda que nunca
se ha de volver a pisar.
Caminante no hay camino
sino estelas en la mar.

Wandelaar, jouw voetstappen
zijn de weg, niets meer;
Wandelaar, er is geen weg,
de weg maak je al lopende.
Al lopende maak je de weg,
en als je omkijkt, zie je het spoor
dat je nooit meer zult bewandelen.
Wandelaar, er is geen weg,
alleen de rimpelingen van de zee.

Na het afscheid op weg. Daniel was al wat eerder vertrokken maar ik haalde hem al snel in. We hebben de rest van de dag samen gelopen. Bij de koffiepauze trakteerde hij omdat ik zijn gast was in Frankrijk. Daniel loopt wat minder ver op een dag, dus bij zijn laatste pauze ben ik doorgelopen.

De gemeentelijk gite in St-Révérien is fantastisch. Er is geen winkel in het dorp en ook geen restaurant of café waar je iets kunt eten, maar in de gite zijn levensmiddelen verkrijgbaar. Blikken, magnetronmaaltijden, toetjes in de koelkast, een zelfs een alcoholische versnapering is aanwezig. Schijf op wat je gebruikt edoe geld in het kistje. Morgen brengt de beheer, Gerard, brood.
Ik heb tegen Gerard gezegd dat we dezelfde naam hebben; als de Fransen braakneigingen krijgen als ze mijn naam proberen uit te spreken zeg ik meestal snel: 'comme Gerard'.

Donderdag 9 juli.
Vandaag heb ik de doorsteek gemaakt van de zuidelijke tak van de route naar de noordelijke tak. Op het kaartje kun je zien dat ik iets noordelijker zit dan gisteren. Het was dit, of 36 km lopen voor een particulier adres.
Voor de rest is er niet veel bijzonders gebeurd vandaag, gewoon lekker gelopen, eerst in de mist en later in de zon. Ik slaap in een gemeentelijke gite met een Vlaams echtpaar.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Gert Grotenhuis:
    9 juni 2016
    Hey Geert, heb een groot deel van je verslagen gelezen. Wat lijk je hier hard te gaan, maar je bent ook al lang onderweg, 39 dagen, Pfff. Super stoer wat je doet. Respect. Daar Is de Nijmeegse 4 daagse niets bij. Lijkt me de ervaring van je leven. Ik ben niet zo'n reageerder maar wilde toch wat laten horen. Heel veel succes op je verdere tocht. Hartelijke groeten Gert
  2. Anneke:
    9 juni 2016
    HOI GEERT,

gaat goed, mooi warm weer...................veel drinken hoor!
    groeten Annekev Dam
  3. Anneke en Wim van Steenbergen:
    10 juni 2016
    Hallo Geert
    Elke dag opnieuw zijn wij benieuwd naar jouw verslag van je belevenissen, nu in midden Frankrijk. Jouw prestaties maken een diepe indruk op ons. Ga door en houd ons op de hoogte. Dat onze reactie een stimulans voor je zal mogen zijn! Hartelijke groeten van Anneke en Wim.
  4. Arjen Buringa:
    10 juni 2016
    Geert, ik lees met veel plezier je reisverhalen. Mijn petje af! Heel veel succes en zegen op je verdere reis. Hartelijke groeten, Arjen
  5. Annette Brouwer:
    Dag Geert,
    Ik ben verleden jaar wel doorgegaan op de zuidelijke route en dat was inderdaad een lastig stukje. Het hotel in Guerigny was op zoek naar een nieuwe uitbater en daarom gesloten en toen was het nog een heel stuk naar Nevers.
    Vanaf Crozant zal ik je wat actiever volgen en je af en toe - uiteraard geheel vrijblijvend - wat tips geven.
    Buen camino
    Andre
  6. Geert:
    11 juni 2016
    André, tips zijn altijd welkom. Ik heb je boekje gelezen. :-).
    Wat is het Franse alternatief voor Gewohl extra?
  7. Jan Stevens:
    Gewoel supplémentaire
  8. Jan Stevens:
    Vertaling is Gewohl supplémentaire
  9. Annette Brouwer:
    11 juni 2016
    Ah, ik zie al dat iemand met kennis ter zake heeft geantwoord.

Ik had de vraag voorgelegd aan mijn vriendin Edith die schoonheidsspecialiste is. Ze heeft inmiddels Gewohl een mail gestuurd, dus als het goed is, komt daar hetzelfde antwoord op.

Edith adviseerde mij verleden jaar overigens zonnecreme van La Roche Posay. Als je dat in een Franse Farmacie vraagt, word je met alle egards behandeld.

Bonne route
    André