Dag 55, 56, 57

27 juni 2016 - Larret, Frankrijk

Plaatsen: Flavignac, La Coquille, Thiviers, Larret (rustdag)
Afstanden: 33/19/- km

Zaterdag 25 juni
Vanmorgen op tijd opgestaan, want het is een lange afstand naar La Coquille. Als ik vertrek is de lucht nog grijs, maar langzaam wordt het beter.
Het is vandaag een mooie route, met veel bospad. Dat is dus goed opletten, je loopt zo een pad voorbij waar je in had gemoeten. Als ik dat pas na een kilometer door hebt, ben ik blij met mijn GPS, een shortcut naar het goede pad is dan snel gevonden. Al moet ik wel zeggen dat OpenStreetMap niet altijd klopt, er loopt ook wel eens een pad door een meertje heen. In deze streek zijn kennelijk weinig vrijwilligers die de kaart bijhouden.
De gîte in La Coquille is bemand door hospitaleros van 'Amis de St. Jacques'. Ze bieden half pension aan voor € 20. En een stuk gezelligheid. Rogier en Bernadette komen uit Tournai en spreken redelijk goed Nederlands. Beter dan ik Frans, dus de voertaal is Nederlands. Ik word verwelkomd met een biertje, Grimbergen blonde. Belgen weten wel wat lekker bier is.
We moeten met eten wachten op nog iemand, Andrés uit Polen. Andrés is op de terugweg uit Santiago. Hij is nu op de fiets, maar heeft ook al duizenden kilometers te voet op zijn naam staan, naar Santiago en Rome, allemaal uit Polen. Hij spreekt amper een vreemde taal, hij maakt zich al dan niet verstaanbaar met een mengelmoes van Frans, Italiaans, Spaans en Engels. Hij heeft ook geen routeboekje met overnachtingsadressen en is de hele avond in de weer om met behulp van mijn boekje de route naar Vézelay uit te zoeken, en wilde weten waar ik geslapen heb een wat het kostte. Als ik een keer € 48 moet betalen zonder dat ik daar op gerekend had slik ik een keer en benut de voordelen, maar naar Poolse maatstaven ligt dat even anders. Kortom, een druk mannetje, maar wel aardig. Wat ik wel mooi vond, is dat hij naast zijn pelgrimspas een boekje had waarin hij stempels verzamelde, maar waarin hij ook mensen die hij ontmoet iets laat schrijven, in hun eigen taal.
Goed. Door dit alles en door de gezelligheid waren we pas na tien uur klaar met de viergangenmaaltijd van Bernadette en door de 33 km en de halve fles wijn heb ik geslapen als een blok.

Zondag 26 juni
Vandaag hoef ik niet ver, een omdat Ytje en Paulien me pas rond zes uur kunnen komen halen, vertrek ik pas om 10 uur en doe lekker rustig aan en neem lange pauzes.
Het is alweer een mooie route met veel bos. Na een aantal uitdagingen in de vorm van modderpaden ben ik om halfvijf op de afgesproken plaats. Ik heb mooi even de tijd om aan dit weblog te schrijven, heerlijk op en bankje onder de lindebomen voor de kerk in Thiviers.
Kort voor zes uur zijn Ytje en Paulien er en rijden we naar Larret.

Maandag 27 juni
Larret is een kleine gehucht dat alleen op de meer gedetailleerde kaarten te vinden is. Er staan een paar huizen en een boerderij. Het is een heerlijke locatie voor een dagje rust. Ik heb deze dag lekker rustig aan gedaan, schoenen gepoetst, wat gelezen en me ook nog nuttig gemaakt met het verslepen van takken en het schillen van aardappels. Ytje en Paulien, bedankt voor de gastvrije ontvangst.

1. Annette Brouwer:
    Dag Geert,
    Heel verstandig, een rustdag.

Ik weet niet of je er al langs gekomen bent, maar na Sorges waan je je alleen in de bossen, zie je daar ineens een stel tenten en hutten midden in het bos. Het blijkt hier om de (Nederlandse) natuurcamping Huttopia (hoe verzin je die naam) te gaan. Ik heb nog een paar landgenoten uit hun tent gelokt om te vragen wat dit allemaal was. Ik heb ook nog een hint gegeven dat ik nog geen koffie op had, maar die werd niet opgepakt. Enfin, ook wel een utopische gedachte dat je koffie krijgt van landgenoten die je uit hun tent hebt gehaald.

De entree van Périgueux is vervelend (kilometers langs industrie) langs een drukke weg. Maar er gaat ook een bus. Ik was er in de stromende regen en zag op het bordje dat de bus al een kwartier weg was, maar daar kwam hij ineens alsnog (vet te laat). Uitstappen bij gerechtsgebouw, stukje teruglopen en linksaf rue Victor Hugo en je zit weer op de route. Of naar de kathedraal, ik vond dat Perigueux een gezellig centrum heeft.

Bonne route
    André
  2. Anneke:
    hoi Geert,

fijn voor je dat je goed wandelweer hebt. Heel gezellig ziet her uit bij Ytje en Paulien.
    Veel plezier!
    Groet Anneke
  3. Anneke:
    29 juni 2016
    het ziet er gezellig uit bij Ytje en Paulien.
  4. Arjen Buringa:
    12 juli 2016
    Ik zit weer met veel plezier te lezen Geert, met een Leffe erbij.
    Alleen vergeet ik wel eens je blog bij te houden, waardoor ik wat achterloop. Maakt niet weg dat je boeiend kan vertellen. Suc6 en tot horens!