Dag 64, 65, 66

6 juli 2016 - Captieux, Frankrijk

Plaatsen: Sainte-Ferme, La Réole, Le Rivet, Captieux
Afstanden: 22/21/36

Maandag, 4 juli
Carlos en ik willen allebei graag overnachten in de abdij Ste. Marie du Rivet, 37 km van Sainte-Ferme. Na drie 30-plussers leek ons dat allebei wat veel voor een dag, ook gezien de weersverwachting, ook 30-plus. Dus hebben we besloten de afstand maar in twee dagen te doen. Vandaag 20 en morgen de rest. Er komen toch altijd weer kilometers bij voor inkopen etc.
Carlos loopt al snel uit een ik zie hem nog twee keer bij een rustplaats.
Voor een overnachting in La Réole zijn er zo'n 15 adressen van de plaatselijke parochie. Je moet een contractpersoon bellen en die regelt het dan. Later terugbellen voor het resultaat. Carlos belde de eerste keer, hij spreekt het beste Frans. Terugbellen heeft hij waarschijnlijk nooit gedaan, ik wel. Zodoende heb ik nu een slaapplaats, bij Mme. Moreau. Ik heb Carlos niet meer gezien. Hij is een beetje van het late bellen, ook al staat er in de gids dat je 24 uur van te voren met bellen. Tanquilo. Daarom moest hij in Périgueux in de garage slapen, niet gebeld.
Er is wel een jonge vrouw uit de buurt van Straatsburg die 2 maanden op de Mairie werkt en hier een kamer huurt. Ze kan goed Engels en fungeert als tolk.
Diner was prima:
1. meloen
2. eendenborst met gebakken aardappelen
3. kaas met sla
4. aardbeien en nectarines in sinaasappelsap.
Met natuurlijk een karafje wijn en altijd brood.

Dinsdag 5 juli
Vandaag hoef ik niet zo ver, dus de wekker stond op een 'normale' tijd van 7 uur met ontbijt om halfacht. Daarna kaart een de post gedaan. Gisteren heb ik een kwartier in de rij gestaan voor een postzegel. Ik had er maar een voor me. Hoe kunnen we in Nederland zonder postkantoren?
Vandaag heb ik de laatste grote rivier in Frankrijk overgestoken, de Gironde. De Gironde gaat door Bordeaux, daarna komt de Dordogne erbij en stroomt dan naar zee, zoals alle rivieren. In dit geval bij Royan, waar we 6 jaar geleden met de fietscamino met de pont zijn overgestoken.
Vannacht verblijf ik dus op de abdij van Ste. Marie du Rivet. Ik moest hiervoor 6 km van de route af. Om is het niet; er zit een haakse bocht in de route en morgen neem ik de twee andere zijden van rechthoek. (eerst west dan zuid i.p.v. omgekeerd)
Groot was mijn verbazing Carlos hier weer aan te treffen. Hij heeft het zonder gids en kaart toch gevonden. Hij kon gisteren geen plaats vinden in La Réole, is nog een stuk doorgelopen en heeft in een oude molen geslapen. We starten morgen weer samen en hebben voor de zekerheid maar telefoonnummers uitgewisseld.
Vanmiddag hebben we de vesper en vanavond de completen bezocht dus het portie geestelijk voer is weer binnen. Dit is de eerste abdij waar ik ben waar ze ook aan metten doen (vigiles in het Frans), om 04.30 uur. Meestal duurt dat niet lang (korte metten maken) maar om die tijd opstaan was een van de redenen voor mij om met de ploegendienst te stoppen, dus ik zet geen wekker.
Er is hier een mooi gastenverblijf. Eenpersoonskamers met eigen douche en toilet, deur direct naar buiten naar de binnentuin. Allemaal vrij nieuw.
Er is nog een onduidelijkheid over de afstand van hier naar Captieux. Iemand die hier verblijft beweert dat het 25 km is, volgens mijn gids echter 36. Halverwege ligt Bazas. Ik heb ik elk geval gereserveerd in de gemeentelijke réfuge van Bazas. Als we daar zijn zien we wel, we gaan in elk geval op tijd weg.

Woensdag 6 juli
Om 6 uur loopt de wekker af. Na het ontbijt en het inpakken zijn we voor zeven uur op weg. Het belooft een warme dag te worden. Het eerste deel van de route is mooi, we gaan over een pad langs een meer waar je niet kunt lopen na een lange periode van regen. Gelukkig ligt dat alweer ver achter me. Na een hoop gekonkel over kleine wegen, vandaar het verschil in afstanden: voor auto's 10 en voor wandelaars 18 km, komen we in Bazas aan. Het is dan pas half twaalf.
Met behulp van de dame van het Office de Tourist besluiten we om door te lopen naar Bernos-Beauiac, 8 km verder, iets buiten de route. Probleem is alleen dat je daar de overnachting 24 uur van te voren met regelen. Maar we verzinnen wel iets met een zere knie ofzo.
De route na Bazas is echter geweldig. En oude spoorbaan, kaarsrecht een mooi vlak, en nog tussen de bomen ook, dus de 28 °C is prima te verdragen. Bij de afslag naar Bernos-Beauiac houden we kort overleg, ik bel naar de Mairie van Captieux of er plaats is in de gîte en we besluiten door te lopen naar Captieux. Moe maar voldaan en zonder vervelende pijntjes komen we aan in Captieux. Fijn dat het allemaal weer zo goed gaat.
Het is niet zo dat Carlos en ik de hele dag vrolijk babbelend naast elkaar lopen; soms zitten er honderden meters tussen en wachten we op elkaar waar we rusten. Ik moest Carlos zelfs eenmaal bellen omdat hij een afslag gemist had en ik hem niet kon beroepen.
Dat kostte hem wel een fles wijn die we samen bij het diner hebben opgedronken.

1. Vera:
    6 juli 2016
    Mooi Geert! Gaat goed! prachtige verhalen schrijf je.
  2. Anne:
    6 juli 2016
    Eendenborst? Laat mama het maar niet horen ;)
  3. Humphrey:
    6 juli 2016
    Je verhalen worden mooier! Als ik vanuit Alkmaar kijk is het straks rechtsaf een stukje rechtdoor en je bent er....

En ja... Ik ben ook benieuwd waar de eendenborst is gebleven.
  4. Ans Zonneveld:
    6 juli 2016
    Hallo Geert, Je verslagen weer doorgelezen, wat een prachtige verhalen en een mooie foto's, ik geniet met je mee, wat een indrukwekkende reis. In gedachten loop ik met je mee..... Ultrea! Groeten Ans.
  5. Jan Stevens:
    7 juli 2016
    Heeft Madame moreau in La Reole nog steeds de Lourdesgrotten in de tuin ?
    Mooi stuk Camino in deze streek Bazas is een mooie stad en Captieux is de stad van de eekhoorns
    Staat de grote houten eekhoorn bij de ingang van het stadje er nog steeds
    Neem de tijd en geniet
    Groetjes
    Jan
  6. Anneke:
    7 juli 2016
    dank voor t menu...................brengt me op een idee! Als er al eendenborst te koop is in Scandinavië. Wij vertrekken a.s. dinsdag voor 5 weken..................
    Ik lees je verhalen later!
    groet en plezier
    Anneke
  7. Wieke Wijntje Kingma:
    Hoi Geert.
    Weer mooi verhalen de afgelopen week. Ik lees ze met veel plezier.
    Groeten, Wieke Wijntje
  8. Rianne Keur:
    8 juli 2016
    Dag Geert,
    Ik geniet van je verhalen, wat ben je al een eind op weg.
    Indrukwekkend. In gedachten zie ik alles voor me.
    Succes,
    groeten, Rianne.