Dag 73, 74, 75

15 juli 2016 - Roncesvalles, Spanje

Plaatsen: Sauveterre, Ostabat, Saint-Jean-Pied-de-Port, Roncesvalles
Afstanden: 28/24/26 km

Woensdag 13 juli
Het eerste deel van de dag loop ik niet lekker. De kilometers willen niet opschieten. 's Middags na de rust in Saint-Palais heb ik gelegenheid om een stuk van de route af te snijden, inclusief een stevige piek. Daarna gaat het beter.
Ik kom langs Stèle de Gibraltar, de plaats waar de routes uit Tours, Vèzelay en Le-Puy-en-Velay samenkomen en verder naar Saint-Jean-Pied-de-Port gaan. De fietsroute van Clemens Sweerman, die ik in 2010 gefietst heb, komt hier ook langs. De route uit Arles gaat elders over de Pyreneeën en sluit aan na Pamplona.
Ik loop verder naar Ostabat. Je kunt om een berg heen of er overheen. De makers van de route hebben voor het laatste gekozen. Boven op de berg word ik in het Nederlands aangesproken door een jongeman met een baard en een dikke wollen jas, model houtje-touwtje. Rik is al vanaf Pasen overweg, doet rustig aan en slaapt doorgaans in z'n tent. Hij weet dat ik Nederlander ben omdat hij een poosje met Jean-Pierre heeft zitten praten. Jean-Pierre is doorgelopen. Ik loop na een poosje ook door en kom aan in Ostabat. Ostabat is een klein plaatsje met koeienpoep in de straten.
Na enig zoeken vind ik de gîte waar ik wil overnachten. Ik moet op de beheerder wachten. Even later komt een jonge Duitse vrouw binnen, die perfect Engels spreekt; Rika. Er zijn nog meer pelgrims, uiteindelijk zijn we met zeven. Na het samenkomen van de routes wordt het toch drukker. De beheerder komt, onder de ene arm een fles port een onder de andere een fles muskedet. Muskadet smaakt naar vruchtensap en ik ben net op tijd in de winkel om nog wat eten te kopen.
Rika en ik eten samen. Mijn restje penne (moet op voor de Pyreneeën), een blik tomaten en een blik tonijn.
Jean-Pierre heb ik niet meer gezien.
Wel hoor ik om halftien een bekende stem. Rik. Waar die de hele tijd heeft uitgehangen is mij een raadsel.

Donderdag 14 juli
De wekker loopt af om zes uur. Ik ga er als eerste uit. Als ik na het ontbijt weer naar boven ga om in te pakken is iedereen wakker. Ik spreek Rik nog, hij was verdwaald.
Vandaag loop ik lekker. Na tien kilometer heeft een zuivelboer een rustpunt ingericht. Koffie, koek erbij en yoghurt, kwark en kaas. Donativo, u bepaalt wat u betaalt. We komen met vier tegelijk aan en binnen een mum van tijd zijn we met tien.
Ik houd de tweede keer rust in Saint-Jean-le-Vieux. Als ik even zit meldt Jean-Pierre zich. We laten ons op de foto zetten.
Om twee uur ben ik in Saint-Jean-Pied-de-Port. Ik moet nog even wachten voor het Pelgrimsbureau open gaat. Ik wordt daar geholpen door Herman in 't Veen, Nederlander, die daar een periode vrijwilliger is. Ik koop een nieuwe cridential (pelgrimspas) want beide andere zijn al bijna vol met stempels. Ook krijg ik informatie over het volgende traject, omhoog de Pyreneeën in (waar is water en waar kun je eten), een lijst met overnachtingsplaatsen voor het hele stuk door Spanje en blad met hoogteprofielen. Dan weet je wat je kunt verwachten. Allemaal nuttige informatie, waarom bij een waterpunt aankomen met een liter water?
Daarna begeef ik me naar de gemeentelijke gîte, inschrijven, douchen en rusten voor de grote klim morgen. Ik zie af van de aan mijzelf beloofde dag rust; morgen wordt het 24 °C, overmorgen 28. Dan kies ik er toch voor de koelere dag te klimmen. Ik kan alleen mijn oude routeboekje niet op de post doen; het postkantoor is dicht vanwege de feestdag.
Rika is inmiddels ook binnen, we gaan straks samen ergens eten.

Vrijdag 15 juli
Het begint om vijf uur al te rommelen in het donker op de slaapzaal met 16 mensen. Een kwartier later ga ik er ook maar uit. Eerst maar aankleden en eten. Daarna is iedereen wel wakker en gaat het licht aan. De rugzak is weer snel ingepakt want er gaat steeds minder in. De inhoud van de proviandtas is geminimaliseerd tot wat zakjes oploskoffie en idem soep.
Rika gaat niet verder, ze heeft de
Camino Frances in april gelopen.
Om kwart over zes ben ik onderweg. De bakker is al open, ik koop nog eenmaal een echte Franse baquette. Al snel heb ik aansluiting met een vrouw van een jaar of 25, later voegen nog een Nederlandse vrouw en een Deense jongeman van ook die leeftijdsgroep bij. Met z'n vieren steken we de Pyreneeën over. Het is echt prachtig, het is helder weer, goed zicht en we kunnen mooie foto's maken van de met mist gevulde dalen. De talrijke gieren laten zich wat lastiger fotograferen.
De Lepoederpas is 1410 meter hoog. Start is op 200 meter. Het eerste stuk is over de weg, later over een wandelpad. Dit is een andere pas dan waar de fietsroute over gaat. De fietsroute en de wandelroute in de wintermaanden gaan over de Ibañatapas van 1040 meter. Dit even voor de Santiogofietsers onder de lezers.
Ik moet zeggen dat het klimmen me behoorlijk meevalt. Na de top is er een steile afdaling Naar Roncesvalles. Niet mijn sterkste punt. Gelukkig wachten de groepsleden geregeld op de nestor.
De aubergue in Roncesvalles heeft 183 plaatsen in twee zalen en is gevestigd in een oude abdij. De inrichting is mooi. De bedden staan in groepjes van vier tussen schotten; ik zie maar twee andere bedden (die boven me reken ik dan niet mee). Hoe het met de (snurk)geluiden gaat met ik nog ervaren. De douches zijn zo gemaakt dat ze goed schoon te houden zijn, wat wel lukt door de ploeg Nederlandse hospitaleros/-as. De was kan gedaan worden en wordt op je bed bezorgd, maar als je een klein wasje hebt mag je het ook zelf op de hand doen. Het diner wordt op twee tijden opgediend in de twee restaurants die Roncesvalles rijk is. Om acht uur is de pelgrimsmis met pelgrims zegen.

Tot slot moet ik nog even vermelden dat ik nu in Spanje ben, ik heb heel Frankrijk doorgelopen!
Frankrijk is best wel een groot land.

1. Ans Hermelink:
    15 juli 2016
    Ik ben blij dat ik niet de enige ben die aan het tellen gaat! Op de Kilimandjaro raakte ik (door de hoogte?) steeds de tel kwijt en kon ik weer opnieuw beginnen. Frustratie!
  2. Tinny en Kees:
    15 juli 2016
    Tsjonge Geert, je zit in Spanje!!! Nog maar een klein stukkie :-).
    We genieten van je verhalen en volgen je op de voet. Buon Camino en Vaya con Dios
  3. Peter en Gerda:
    15 juli 2016
    Geert proficiat met het behalen van deze mijlpaal, de erst wordt voor jou een peuleschil! Buen Camino.
  4. Annerien:
    15 juli 2016
    geweldig Geert, wat een ervaring om heel Frankrijk ( een wat er voor zit) doorlopen te hebben. Ik zie de beelden voor me van Ostabat , st JPdP en Roncevalle. Het klinkt alsof je het tamelijk relaxed kan doen allemaal. Denk wel aan je rust ook zo nu en dan..valkuil van velen,volgens mij. Ultreia!
  5. Elisabeth:
    15 juli 2016
    Proficiat Geert! Ja gek idee hé heel Frankrijk doorgelopen! Wie doet dat nou, nou jij dus! Ik vorig jaar en toen en ook nu en eerder en later zullen ons nog velen volgen. Het blijft bijzonder om deel uit te mogen maken van ontelbare pelgrims door de eeuwen heen. Vanaf nu buen camino Geert!
  6. Vera:
    16 juli 2016
    Mooi Geert! Hou vol en blijf vooral ook schrijven. Erg leuk!
  7. Olga Leertouwer:
    Hoi Geert,
    Wat geniet ik van je geschreven reisverslag. De laatstd loodjes komen eraan.
    Buen camino.
  8. Esther:
    16 juli 2016
    Hola Geert, dank voor je blog! Erg leuk om over je belevenissen te lezen. Succes met het laatste stukkie y Buen Camino. Ciao, Esther ;-)
  9. Pauline:
    16 juli 2016
    Het hele grote land Frankrijk doorgelopen, wat een voettocht. Wat ver ben je al. Nu genieten van Spanje en de drukte na de rust van Frankrijk.

Mooie camino dag
  10. Roelie Faay:
    16 juli 2016
    Goh ga je nu je ingelopen hebt doe je zeker de terugweg ook lopend.
    Succes het grootste deel heb je er nu op zitten, nu alleen nog een paar heuveltjes.
  11. Henk Laarman:
    Geert,
    Ik bewonder je zeer. Wat een volhouder ben je. Nog "een paar" dagen. Iedere dag komt je doel cichterbij. Nog even doorzetten.
  12. Wieke Wijntje Kingma:
    16 juli 2016
    Heel veel respect! Lopen naar en door Frankrijk! Een goede wandeltijd gewenst verder!
    Groeten WiekeW en Juul
  13. Guus:
    16 juli 2016
    Goed bezig, zo te lezen heb je ook veel jonge tochtgenoten, stoer hoor!
  14. Johan Potter:
    niets moet onderweg
    ogen en oren open
    tijd voor "ont-moeten"

Ik heb je reisblog ontdekt! Ultreia Johan Potter
  15. Henk ursem:
    16 juli 2016
    Hallo Geert, nu een nieuwe ervaring Camino Frances, het is nog wel 800 km, maar als je weet dat hier veel pelgrims lopen ieder op zijn eigen manier en tempo dan kan je zeker van dit stuk genieten, je bent er nog lang niet!!!!
    groetjes Henk
  16. Eric en Diane:
    16 juli 2016
    Wauw wat goed Geert! Wat ben je al ver, respect hoor.
    En wat heerlijk voor al je volgers dat je net zo goed kan schrijven als lopen. We genieten zo een beetje mee.
    Succes en vaya con Dios,
    Eric en Diane
  17. Dorette:
    16 juli 2016
    Welkom Geert in ons woonland. Ik hoop dat je ook zo van Spanje geniet zoals wij doen. Buen viaje, abrazo y beso.
  18. Arjen Buringa:
    16 juli 2016
    Ik ben diep onder de indruk van jouw prestatie Geert! Via jouw reisblog, je tot de verbeelding sprekende foto's en google maps probeer ik een klein beetje een beeld te krijgen van jouw pelgrimage.
    Buen Camino en Vaya con dios.
    Een hartelijke groet uit Alkmaar
  19. Dorien:
    17 juli 2016
    Hoi Geert,

Iedere keer dat jij verslag doet van je stap voor stap lopen van deze enorme tocht schrik ik: weer drie dagen voorbij. Wat een andere wereld. Bijzonder dat je ons op deze manier laat meekijken.

Goede reis door Spanje. liefs, Dorien