Dag 1, 2 en 3

4 mei 2016 - Abcoude, Nederland

Afstanden 30/29/26 km
Plaatsen: Alkmaar Schermer Beemster Purmerend Amsterdam Abcoude.

2 mei
Om 8:00 vertrok ik van huis. Marja liep een stukje mee tot het kippenbruggetje in Oudorp. Daar was Freek aanwezig om foto's te maken. Ik ga samen met Freek een artikel verzorgen in de Jacobsstaf. De Jacobsstaf is het blad van het Compostelagenootschap.
Na het afscheid ben ik door de Schermer naar de Beemster gelopen. De Beemster is mijn geboortegrond. Ik heb even gesproken met de huidige bewoners van mijn geboortehuis. Volgens hun was er nog weinig aan het huis veranderd. Dat was ook wel te zien. De kopjes vriezen `s winters nog steeds aan het aanrecht vast. Langs het huisje waar mijn vader gewoond heeft ben ik naar Zuidoostbeemster gelopen naar het tuinbouwbedrijf van Yvonne. Ik had daar een heel in aanbouw zijnd pand tot mijn beschikking, de nieuwe kantine. De oude kantine kon ik als keuken gebruiken. Lekker geslapen.

3 mei
Na het goed verzorgd ontbijt en een rondleiding over de tuin ben ik vertrokken naar de kapel in Zuidoostbeemster. In deze kapel zijn mijn ouders getrouwd en ik ben daar ook gedoopt. Ik had een afspraak met Marie, de vrouw van de dominee. Na een stempel en 2 koppen koffie ben ik naar Purmerend gelopen naar het huis van mijn opa en oma. Dat was een heel leuke ontmoeting. De oude buurvrouw bleek daar nog te wonen. Ik moest natuurlijk binnenkomen en onder het genot van een kop thee hebben we herinneringen opgehaald over opa en oma. De buurvrouw kende mijn neven en nichten beter dan ik ze ken. Ik vertrok pas om 12:00 uit Purmerend.
In Amsterdam ben ik zeer welkom ontvangen op de woonark van Ton en Ria. Ton en Ria zijn ook pelgrims en fanatiek ook. Ria is nu naar Santiago dus kon mij niet ontvangen. Ton heeft heerlijk voor mij gekookt en we hebben nog wat adressen om te overnachten uitgewisseld Ton bedankt voor de geweldige ontvangst.

4 mei
Na het ontbijt en nog maar een koffie vertrok ik pas om 9:30. Eenmaal Amsterdam uit liep ik langs de Amstel en de Winkel naar Abcoude. Ik ben nu bij een adres van vrienden op de fiets. Naar aanleiding van het slechte weer heb ik vorige week deze afspraak gemaakt. Achteraf was het niet zo nodig; kamperen was een goede optie geweest maar een echt bed is ook prima.

1. Jan Dietz:
    4 mei 2016
    Beste Geert, ik ben inmiddels tot Orsmaal in Belgie gekomen. Zet hem op en nogmals een Bon Camino toegewenst!
  2. Guus:
    4 mei 2016
    Mooi, A la recherge du temps passe! Lekker op je gemak ben je al prettig bezig en met mooi weer de komende tijd zal je je best vermaken! Op naar Hasselt, na 22 mei spreken we wat af Marja! We gaan ff naar het huisje in het bos in Polen... Guus.
  3. Elza:
    5 mei 2016
    Mooi om te lezen, Geert. Ik ken je niet persoonlijk. Voel me wel pelgrim en lees daarom je blog. Komende week ga ik de laatste etappe van het Jabikspaad lopen van Sint Jansklooster naar Hasselt. Dit pad is een aanlooproute naar Santiago. Hoop daarna verder te lopen en dit jaar Vessem te bereiken.
  4. Gerdie:
    5 mei 2016
    leuk om te lezen, een mooie start van je reis lijkt mij zo, groet Gerdie
  5. Elly Tolman:
    8 mei 2016
    Ha Geert,

Je bent al weer kilometers verder en allang de Beemster door. Wat leuk om jouw geboortehuis op de foto te zien. In 1950 werd ik daar ook geboren en inderdaad er is weinig veranderd. Zelfs een bankje voor het raam ontbreekt niet.
    Wandelgroeten,
    Elly
  6. Anneke:
    10 mei 2016
    ietwat late reactie omdat er storing was.................een hele week zonder internet, dat is toch wat!!!!
    Dank voor je gezellige verslagen en veel plezier!
    Groet
    Anneke en Bernard